fredag 30 december 2022

Årets läsutmaningar 2023

 INGA!

Nej, faktiskt! I år blir det inga utmaningar. Jo, Kaosutmaningen kommer jag att anta. Den kräver ingen extra läsning. Och Jorden runt på 100 böcker fortsätter jag naturligtvis, men den är också rätt kravlös.

Det senaste har jag känt mig alltför låst när det dykt upp böcker jag vill läsa men inte hinner med på grund av utmaningarna, bland annat alla de böcker som nominerats till priser jag försöker följa. I hyllan ligger - förutom de vanliga hyllvärmarna, som står - högar med relativt nyinköpta böcker som jag är jättepepp på, men som jag inte haft möjlighet att ge mig i kast med. 

Jag tror jag att mitt läsande kommer att täcka tidigare utmaningar relativt väl ändå. Jag kommer att fortsätta att läsa klassiker, världslitteratur, Nobelpristagare, Augustnominerade, vinnare och nominerade till allsköns andra priser samt böcker om djur och natur och ja, naturvetenskap och fackböcker i stort. Lagerlöfs noveller fortsätter jag med, liksom ryssarna, och jag tänker också lyssna på de få Sherlock Holmes jag har olästa. Eventuellt klämmer jag kvarvarande Tove Jansson också. 

Och jag tror att jag kommer att klara av att hålla en bra spridning och ta mig an lite "tyngre" litteratur, även utan utmaningarna - det var mycket därför jag började med dem. Och blir det nu inte så, så får jag väl tänka om till nästa år. 

Antalet böcker i Good Reads Reading Challenge kommer jag att sänka ordentligt (2022 satte jag 156) för att ge utrymme för tegelstenar och mer krävande litteratur. Mera långsamhetens lov och Slow But Steady, liksom.

Jag ska försöka återuppta mina TBRer och när jag gör dem kan jag se till att det blir en bra spridning, utan att jag har låst upp mig ifall det skramlar in en hoper "nya" böcker som jag blir akut sugen på att läsa.

Förhoppningsvis lyckas jag klämma en hel del av de pocket- och utrangerade biblioteksböcker jag har i hyllan, för dem är det meningen att jag ska lämna vidare efter läsning och gudarna ska veta att jag behöver plats i bokhyllan. 


1 kommentar:

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...