torsdag 15 december 2022

Hett i hyllan #56

 

Hett i hyllan utgår från Monika. Om de där böckerna som har stått i hyllan i en halv evighet, men som kanske förtjänar att plockas fram, dammas av och äntligen läsas.

Den här har stått i hyllan (tillsammans med Georgica) ända sedan Claude Simon fick Nobelpriset. November 1985 har jag skrivit i boken. 

Han sägs vara svår och jag vill minnas att det rådde delade meningar om huruvida han verkligen borde fått priset. Här förleden såg jag dock en liten serie där olika författare presenterade varsin bok som verkligen betytt något för deras skrivande, och då var det en som tog upp Simon. Jag minns inte vad han hette, en manlig poet med son-namn vill jag minnas. Jag minns heller inte om det var just den här boken, men hur som helst blev jag lite sugen på att ge mig på Simon ändå. Han har varit farligt nära att sorteras ut vid ett flertal tillfällen. 

I maj 1940 rider Georges och hans dragonregemente ut till belgiska gränsen för att hejda det tyska anfallet. Kriget, det franska sammanbrottet och den tyska fångenskapen uppfyller hans tankar under den natt han långt senare tillbringar med den hemlighetsfulla Corinne. Sinnesintryck, bilder och minnen blandas till en väldig mosaik där tid och rum upphör och allting bildar en levande enhet. Ett mästerverk av en av de stora förnyarna i modern litteratur.

3 kommentarer:

  1. En av de där Nobelpristagarna som helt har gått under min radar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har nog gått under de flestas radar. Hade jag inte haft de här böckerna i hyllan så hade jag säkert glömt honom jag med.

      Radera
  2. Det var bra att du påminner om Claude Simon för jag har inte läst ett enda dugg av honom.

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...