lördag 17 december 2022

Veckans mening - vecka 50

 

Veckans mening utgår från Robert på Mina skrivna ord

Det går inte så hejans bra med min läsning för tillfället. Jag lyssnar förvisso rätt mycket, men det är alltid lättare att hitta bra meningar från en bok man läser. Idag tar jag till en nödlösning, nämligen två meningar ur en text av Stina Oscarson i dagens SvD. Jag är lite osäker på om den ligger öppen, men här är i alla fall en länk. 

Ja, hur skulle det gå, säger jag och tänker på författaren Lars Andersson och den åtta meter långa träbänken där det var ”förbjudet att sitta. För hur skulle det gå om alla elever skulle sätta sig där samtidigt?”.

Jag har inte hört talas om Lars Anderssons träbänk och tänker omedelbart att det där måste jag kolla upp. Och jag tänker på hur Stefan Einhorn i ett drabbat område i världen ställs in för möjligheten att rädda ett barn som måste till sjukhus för att överleva och hur han beskriver det i... i...? Kan det vara Medmänniskor? Och jag tänker på Björn Hedensjös De är vi, som jag faktiskt tagit mig i kragen och beställt ett eget ex av. En liten pärla!

Och naturligtvis tänker jag på influencern som hittade en skadad man utanför sin dörr och hennes agerande och sätt att hantera det - och jämför med Oscarsons. 

Och vidare tänker jag på 'influencers', hur provocerad jag blir av begreppet, hur jag undrar över hur någon enda människa kan intressera sig för de här personerna, hur det är möjligt att bli stormrik på  företeelsen. Men så inser jag att t ex Stina Wollter också är en influencer och hon är ju helt fantastisk. I själva verket följer jag flera influencers, människor som har ett budskap de brinner för att förmedla. Egentligen är det väl influencers som har kändisskapet och inkomster som prio, inte ett budskap, som väcker min motvilja. Och jädrar vad de provocerar mig! Varför? Ja, det kan man fundera på. 

4 kommentarer:

  1. Jag irriterar mig också på begreppet influencers, mest för att många hamnar i den kategorin enbart för att många följer dem medan de tillför mänskligheten zilch, nada, noll, precis ingenting. I stället för att influera utarmar de. Och visst har de pengar som främsta motivationskälla. Du är inte ensam om att bli provocerad.

    Tyvärr är SVD-länken bara för prenumeranter, men meningen gick hem ändå.

    SvaraRadera
  2. Jag har rätt ofta tagit något ur en tidning som Veckans mening. Läsning som läsning, tänker jag.

    SvaraRadera
  3. Jag läste Oscarsons artikel och slogs också över skillnaden mellan hennes och influencerns sätt att hantera samma slags händelse. Det är en hård värld därute och det känns extra hemskt nu när det både är kallt och jul - vi ska vara oerhört tacksamma för människor som Stina Oscarson.

    SvaraRadera
  4. Intressant mening. Jag minns när jag gick i trean att vår skolgård bestod av en avstängd gatstump. På andra sidan staketet fanns en lekpark, men den var förbjudet område för oss. Den där gatstumpen hade en buske som det enda som bröt av mot asfalten. Den förstörde vi fullständigt genom att springa genom den på rasterna. Det var ju det enda vi kunde roa oss med.

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...