onsdag 14 december 2022

Veckans kulturfråga - vecka 50

 

Se där, nu drabbades jag av barnens förkylning för första gången under hösten och fick plötsligt lite tid att skriva inlägg. Tid och tid, förresten... jag orkar inte så mycket annat, trots att här är fruktansvärt mycket att göra. Hela huset är bara ett stort kaos. 

Veckans kulturfråga hos Enligt O lyder: Vilka tips på kulturella verk på jultema har du?


Snösystern
är en riktig favorit både hos mig och lilla Nassen. Vi har läst den tillsammans de senaste åren. Åh vad den är fin!

Jag brukar också alltid läsa Trollvinter och - på senare år - Snöstormen runt jul. Fast de har inte så mycket med julen att göra, bara med vintern. Men på något vis ger de julkänsla ändå. Snöstormen bör man lyssna på. Lassgårds inläsning är ren konst. Och precis som O är jag väldigt förtjust i Dash och Lilys utmaningsbok. Den har jag bara läst en gång, men nästa år, när jag inte har en massa utmaningar att klara av, ska jag baske mig läsa om den.

 

Viktor Rydbergs Tomten behöver man ju knappast tipsa om, men den hör till tycker jag.


Selma Lagerlöfs julnoveller är jag också väldigt förtjust i.


Baletten Nötknäpparen är helt fantastisk tycker jag. Särskilt förtjust är jag i råttorna med röda tåspetsskor. Jag har så länge tänkt att jag vill ta med barnen på den, men än har jag inte fått till det. Jag är ju alltid så trött. 


Jag är generellt förtjust i jul- och adventsmusik, i synnerhet sakralt, folk och carols. Jul i folkton har jag lyssnat mycket på genom åren. Vittskövlevisan från den är en favorit. Av det sakrala är jag kanske allra mest förtjust i Veni veni Emmanuel. Men ska jag välja en video att lägga ut så blir det Annie Lennox version av God Rest Ye Merry Gentlemen.


2 kommentarer:

  1. Vilka trevliga tips! Tove Jansson passar alla årstider.

    SvaraRadera
  2. Tycker också om Lagerlöfs julnoveller, men i år fick eleverna lyssna till Granen av Tove Jansson.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...