torsdag 2 januari 2020

TBR januari


Jag går hårt ut, denna 20-talets första månad. Januari brukar vara en bra månad för läsning och jag är fortfarande sjukskriven 50%. Flera av böckerna är dessutom ganska tunna. Går det så går det, och går det inte, så tänker jag inte gråta blod för det.



Månadens språk är italienska och jag har tänkt läsa Italo Calvinos Klätterbaronen, som stått och väntat i hyllan ett par år eller så. Jag tvivlar på att jag hinner fler, men gör jag det så ligger andra delen i Neapelkvartetten bra till.



Sorokins Is ingår i 3x3. Den kommer jag att läsa som e-bok. Jag testade ju att läsa Oneiron på telefonen (jag har ingen platta) när månadens språk var finska, och det fungerade bra, trots det pluttiga formatet.



Min kära väninna lånade mig ett rec-ex där den här boken ingår, så jag får väl se till att bli klar med den lite snabbt. Ingår i min utmaning Förkovran.



Även Jenny Tunedals Rosor skador ingår i Förkovran. Den har stått i hyllan sedan den nominerades till Augustpriset 2018. 



Ytterligare en bok som väntar i hyllan, den här sedan flera år. Ingår också i Förkovran, under rubriken 'Tidigare Nobelpristagare'.



Den här ingår också i Förkovran under rubriken 'Tidigare Nobelpristagare'. Har inte stått jättelänge i hyllan, ett knappt år kanske.



Romeo och Julia får bli månadens drama i Tema Shakespeare. Jag tror att jag har läst den förut, men är inte säker. Mitt ex ser inte ut så här - men jag förutsätter att innehållet är detsamma :)



Frankenstein i Bagdad av Ahmed Saadawi hade jag planerat att läsa redan innan jag beslutade mig för att göra en Boktolva. Jag kommer att läsa den som e-bok.

Fem böcker till temat Vad huset förmår är väl inte jätteimponerande, men nå ja...


Och så ljudböckerna:


Havsboken har jag varit nyfiken på ända sedan Vargnatt tipsade om den. Passar in i utmaningen Naturlig läsning som utgår från Fannys Journal



Tre böcker av Olga Tucarzcuk ingår i Förkovran. Den här tänker jag alltså lyssna på.



Även Anna Karin Palms biografi över Selma Lagerlöf ingår i Förkovran, som nominerad till Augustpriset. Den var jag faktiskt sugen på redan innan den blev nominerad, så det känns ju verkligen inte som någon "uppoffring" att lyssna på den. 



(Det här omslaget är ju så sjukt mycket snyggare än pocketupplagans!)

Jag fick nys om den här boken i samband med att jag läste Vaka över dem som sover - ja, det är ju det där med Norrland ni vet - och har varit sugen på den sedan dess. Så lämpligt då att den passar in i Litteraturpristolvan. Den fick Svenska deckarakademins debutpris 2012.


8 kommentarer:

  1. Wow! Du har mycket bra läsning att se fram emot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är riktigt sugen på de flesta av de här :)

      Radera
  2. oj då! jag har sagt det förut och jag säger det igen: vad du är ambitiös! snygga utgåvor av Klätterbaronen och Is. Anna - Karin Palm ligger här framför mig. Kautokeino har jag läst. den var riktigt bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller bara dumdristig ;) Ja, Is är jäkligt snygg! Ska bli kul att lyssna på Kautokeino.

      Radera
  3. Hoppas du kommer tycka om Havsboken! :) Biografin om Selma Lagerlöf vill jag också läsa under året.

    SvaraRadera
  4. Havsboken låter väldigt intressant! :)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...