torsdag 1 juli 2021

Hett i hyllan #41

 


Hett i hyllan utgår från Bokföring enligt Monika. Om de där böckerna som stått en halv evighet i hyllan, men som kanske förtjänar att plockas fram, dammas av och äntligen läsas.


Skalden Johan Henric Kellgren är bara 43 år gammal när han dör i Stockholm i april 1795. Hans några år äldre bror, prosten Johan Kiellgren, påbörjar snart en levnadsteckning över brodern och det gör också älskarinnan Hedda Falk. Genom dessa skildringar får vi följa poetens och upplysningsmannen Kellgrens väg från prästhemmet i Västergötland via studierna i Åbo till Gustaf III:s hov. Min salig bror Jean Hendrich var Carina Burmans mycket uppmärksammade debut 1993.

Jag har aldrig läst Carina Burman men har tre böcker på vänt i hyllan. Jag tror att jag kommer att gilla henne, så jag begriper inte varför jag inte kommit till skott. Dessutom har jag en faibless för Kellgren, ha ha!

Strecken på boken är grässkugga i kvällssolen 😊 Nu ska jag fylla på badvatten åt ankorna. Ha en skön kväll!


5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Väldigt omskriven när den kom ut, minns jag, men det var ju ett tag sedan :)

      Radera
  2. Den här boken har jag läst, men det var så länge sedan så jag minns tyvärr inget. Tyckte jag att den var bra? Jag tror det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man hinner glömma en del på 30 år :)

      Radera
  3. Carina Burman känner jag igen, däremot är Kellgren helt okänd för mig 🙂

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...