fredag 2 juli 2021

Pengar

 

Sedvanligt smaklös Saga-produktion. Vem är det som gör dessa omslag? Skämskudde tack! Nå ja, inläsaren var helt ok. Så är inte alltid fallet. 

När Selma Berg som en aningslös 16-åring övertalas att gifta sig med en äldre, förmögen man tvingas hon ge upp på sina framtidsvisioner och bli vuxen i förtid. När hennes drömmar om att utbilda sig till konstnär går om intet och hon finner sig i ett fängelse av sysslolöst välstånd söker hon tröst hos sin kusin Richard. Men när Selma och Richard kommer allt närmare varandra väcks nya, oväntade känslor hos Selma och blir hon rädd. Vad känner hon egentligen för Richard? 

Victoria Maria Benedictsson och var en svensk författare och dramatiker, som ofta skrev under pseudonymen Ernst Ahlgren. Hon föddes 1850 i Skåne och dog i självmord i Köpenhamn 1888. Hon debuterade först 1884 och trots den korta aktiva perioden anses hon vara en av 1800-talets främsta realistiska författare. Hennes romaner skildrar bland annat kvinnosaksfrågor och äktenskapsproblematik.

(Dör man i självmord?)

Det är inte bra när man skriver inlägg så långt efter att man läst/lyssnat på boken. Det här var sista ljudboken i aprils TBR och jag har redan glömt det mesta jag tänkte på då jag lyssnade. Lite av en svensk Nora, minns jag i alla fall att jag tänkte. Och så konstaterade jag förstås det osmakliga i att en äldre man gifter sig med en 16-åring (!!!). 

Passar i min utmaning Förkovran under 'Svenska klassiker'.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...