lördag 5 maj 2018

Fylla hylla


Emedan mitt liv ter sig ungefär som ovan - utom varannan helg, då det vanligtvis är en aning lugnare - så blir det lite ketchupeffekt över mina inlägg. Den här helgen är en sådan barnlös ketchuphelg när hamstern flugit ur hjulet och inläggen plötsligt duggar tätt.

Min äldste har döpts idag, gudbevars, eftersom han ska konfirmeras om två veckor. Och på väg från kyrkan passade jag på att titta in på en närbelägen loppis. Och det var ju en evig tur, eftersom jag lider en sådan akut brist på olästa böcker här hemma, *host*.

148 riksdaler betalade jag för nedanstående:


Rötter har jag länge tänkt att jag vill läsa om. 
När man skjuter arbetare ingår i listan över arbetarlitteratur och jag har tänkt att det är en av de första jag vill läsa därifrån.  
Anders Sparrmans resa lät spännande. Och även om jag känner mig rätt sur på de kvarvarande i Akademien, så är väl inte Wästberg den jag är mest ilsk på. 
Tom Sawyer köpte jag mest för att jag vill lura den på min äldste. Jag har någon idé - kanske helt galen - om att jag ska göra en lista över lättillgängliga klassiker och ge honom en hundring för var och en han läser.
Moment 22 har jag faktiskt inte läst. Finns på BBC:s boklista.
Hyrkuskens berättelser är en klassiker som brukar finnas med på litteraturlistorna. Liksom den ovanstående en kandidat för framtida Läsutmaning: Förkovran.
Ryssar är såna som gillar björkar har jag varit på väg att plocka på Pocketshop några gånger. Nu fick jag den för en femma.
Alma Whittakers betydelsefulla upptäckter lät spännande och så gillar jag omslaget. Jag tror jag har kikat på den förr.
Det eviga folket är inte rädda lät väldigt intressant.
Vad jag pratar om när jag pratar om löpning. Jo, *host*, jag har ju någon plan på att börja springa så fort jag lyckas få till det så att jag kommer upp till buan - om inte förr så till semestern. Kanske kan den inspirera?
Herr Isakowitz skatt låter också bra. Jag är säker på att jag läst om den och funderat på den förr.
Vänner och älskare. Jag tycker väldigt mycket om Kallifatides, men den här har jag inte läst. 
Åt Häcklefjäll. "Det bästa som skrivits om Island" sa Rune Palm, min högt älskade lärare på Nordiska språk, som tyvärr inte lever längre. Jag har varit ute efter den länge. Det sitter ett fint Ex Libris i den (heter det ett?). Vad är det för verktyg, vet någon?



Tretton böcker, varav åtta inbundna, för 148 spänn. Det är ju nästan galet. Och då kostade Engström ändå 49:90 (eh... alltså, det finns människor som märker upp loppisprylar med öringar! För övrigt inbillar jag mig att jag inte "går på" det där med 9:90, ens undermedvetet. Jag tycker att de där niorna ger intryck av ett högt pris, snarare än att fyran ger en känsla av något billigare än en femma)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...