tisdag 1 maj 2018

Veckans topplista v 18 - Arbetarlitteratur

Veckans topplista hos Johanna gäller denna vecka arbetarlitteratur - förstås, 1:a maj och allt. Jag har redan tidigare konstaterat att jag är dåligt påläst på området och att jag har för avsikt att åtgärda detta. En lista över arbetarlitteratur från Lyrans Noblesser finns i högermarginalen.


För mig känns det orimligt att göra en lista över arbetarlitteratur utan att ha med P A Fogelströms Stad-serie. Kanske borde Barn-serien också vara med, men jag har bara läst de första två, trooor jag. Vävarnas barn är jag säker på. Men det var ju så länge sedan. Jag minns att jag tyckte mycket om den då. Serien finns på min läsa-lista för året.


Lena Anderssons Var det bra så? har jag inte sett medtagen på listor över modern arbetarlitteratur. Är det jag som missat? Vad skulle den annars vara, liksom?


Kristian Lundbergs Yarden, däremot, brukar vara medtagen. Liksom Mig äger ingen av Åsa Linderborg.


Och nummer 5 då? Ska jag ta och klämma till med en klassiker? Men vilken? 

Jo, det får nog bli Nu var det 1914. Jag vill minnas att det var den här upplagan jag läste - båda gångerna. Första gången var i gymnasiet som obligatorisk litteratur. Jag var föga imponerad. Några år senare läste jag den igen och då också Här har du ditt liv. Som vanligt... om jag minns rätt. Då blev jag desto mer förtjust och hade egentligen velat läsa alla böckerna i serien. Vid tillfället bodde jag emellertid i Aten och fick hålla till godo med det som fanns i det lilla biblioteket i sjömanskyrkan i Pireus. Hade det inte varit för det begränsade urvalet där, så hade jag förmodligen inte läst om den överhuvudtaget. 

Som tidigare nämnts finns Raskens, Nässlorna blomma, Godnatt, jord, och Ingenbarnsland med i min egen läsutmaning Förkovran. I bokhyllan på Storytel ligger Huset vid Flon, Underdog och Lars Hård och väntar. Och i min vanliga bokhylla står Moa Martinsons Mor gifter sig, Kyrkbröllop och Kungens rosor. Där står förvisso en hel del annat också, men till att börja med :)



1 kommentar:

  1. Yarden gick i svt härom veckan men orkade inte se färdigt, Moberg har jag läst en hel del, Nu var det 1914 plockade jag fram, ska försöka läsa den.

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...