söndag 20 maj 2018

En smakebit på søndag - 20


Just nu går jag på knäna och det är lite si och så med både läsande och lyssnande. Hur jag ska få till TBR maj vet jag inte riktigt. Men mitt i detta kaos finns det saker som är bra och ger kraft.

Dags för söndagens smakbit som utgår från den norska bloggen Betraktninger.

Just nu läser jag Och fåglarna flög av Yasar Kemal. Turkiska är månadens språk, och alldeles oavsett så vill jag gärna läsa Kemal.

Naturen är en trollpacka som utför alla slags mirakel. Dessa fåglar, stora som en tumme, åtminstone de av dem som klarar sig undan de nät som Floryas barn spänner upp, flyger sedan sin väg, över berg, över stäpp, över öken och hav, var bygger de sina bon och lägger sina ägg? Vi kan bara falla i hänryckning inför naturens trollkraft. Den strör ut de här små mångfärgade fläckarna, som glittrar mot himlen, höjer och sänker sig, hela tiden ändrar färdriktning, lysande, skimrande i en enda virvel, ett virrvarr av tusentals färger... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...