onsdag 4 mars 2020

Lysande utsikter


Den unge Pip sitter vid sina föräldrars och bröders grav och sörjer sin döda familj när en förrymd fånge överraskar honom och tvingar honom att hjälpa fången i hans flykt. Skräckslaget gör Pip som mannen säger, men han vet att straffet för att hjälpa förrymda fångar är hårt ...

Så startar Charles Dickens  berömda roman om föräldralöse Pip, barndomsvännen Estelle och den märkliga miss Havisham, en berättelse som spänner över trettio år. Dramatik, spänning och kärlek i en bok som av många anses vara Dickens absolut bästa.

Nå ja, det är väl ganska många böcker som "av många anses vara Dickens absolut bästa". Emellertid... Jag försöker att läsa åtminstone en Dickens per år; de är ju så förbålt långa och jag har svårt för tegelstenar. Den här hann emellertid komma ut som ljudbok innan det var dags att läsa. Tyvärr, måste jag säga.

Inläsaren är fullkomligt bedrövlig. En smula ålderdomliga eller skriftspråkliga ord kan han överhuvud taget inte uttala; han betonar fel: sålEdes, sålUnda, fÖrfelat, fÖrmaning; han gör fel på längd: tallte (talte), lekammliga (lekamliga), nIper (nipper); han låter bli att betona partikeln i partikelverb, men betonar istället prepositioner: se Över stranden (inte partikel utan preposition i denna mening) m fl; han läser ord som ska ha grav accent med akut och tvärt om, till exempel i udden (det är inte frågan om någon knivsudd här). Violín-cell antar jag ska vara 'violoncell', och sannolikt ska färjering vara 'fägring'. Han går upp i ton i slutet av varje sats, före bisatsen, så att det blir helt styltigt och när han skulle läsa upp dialog som skulle vara "grötig" började han prata något slags hemmasnickrad småländska!!! Och i en sådan här bok med lite ålderdomlig stil och ålderdomliga ord, så låter det förjävligt med ijengklien och ordengklit. Annars är jag inte den som går i taket på det där uttalet, som många andra, men i en inläsning av en Dickens! Hemskt! Vem fan har släppt igenom denna inläsning? Jag tycker att den pojken ska hålla sig till att läsa reklam i radio, som han tydligen också sysslar med.

Och omslaget!!! Ja men vem fan har skapat något så gräsligt, något som passar så infernaliskt illa till boken? Vilket bottennapp till produktion! Hur kan man göra Dickens detta? Får man göra så?

Eh... öh... vad jag tyckte om boken? Jo, den var bra. Dickens är alltid bra ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...