söndag 1 mars 2020

Månadens språk är japanska


Ny månad och nytt språk. Nu är det japanskans tur. Jag antar att ni alla har rätt bra koll på författare som skriver på japanska, men jag lägger in några böcker nedan som inspiration.

Själv hade jag planerat att läsa En isbjörns memoarer av Yoko Tawada som jag har väntandes i hyllan - bara för att upptäcka att den är skriven på tyska. Etüden im Schnee heter den i original. Den utspelar sig inte ens i Japan. Det får bli en annan bok istället.

Som vanligt kommer det ett inlägg i morgon med en sammanfattning av februaris "östafrikanska", där ni kan dela med er vad ni läst.

Gillar ni att läsa Nobelpristagare så finns Oe och Kawabata. Är ni med i Kaosutmaningen och behöver en bok med en katt på omslaget, så finns två här nedan. Gillar ni klassiker så är ju Kuddboken och En färd i det inre av landet givna. Murakami är det många som gillar och han har ju skrivit hur mycket som helst. Mishimas Sjömannen som föll i onåd hos havet och Abes Kvinnan i sanden är liksom Endos Tystnaden lite äldre välkända titlar. Kikis expressbud och serien om Aomanjuskogen är barnböcker om ni har barn eller barnbarn att läsa högt för - eller är sugna för egen del. Sedan finns det ju en uppsjö med manga att tillgå. Fler tips finns på Världslitteraturs japansidor.












Passa på att titta på lite animé också, vettja! :) Studio Ghibli har ju gjort fantastiska filmer. Nausicaä från vindarnas dal och Min granne Totoro är kanske mina absoluta favoriter.

2 kommentarer:

  1. Hej, hej! Jag har precis läst Black Box av Shiori Ito och nu har jag börjat på M/T av Oe. Det får bli mina japanska böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Black Box har jag inte hört talas om, den får jag kolla in. Kul att du väljer Oe, jag har också planerat in honom.

      Radera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...