fredag 6 april 2018

Veckans topplista v 14: Irland

Jag blev helt ställd när jag såg temat i veckans topplista hos Johanna. Irland? Herregud, har jag någonsin läst något från Irland? Jag blev tvungen att googla på irländska författare. Och se där! Den gode Oscar Wilde är ju född i Dublin. Det var jag knappast medveten om.


Alltså, jag älskar Spöket på Canterville. Jag vet inte hur många gånger jag har läst den. Jag tycker att den är vansinnigt rolig och den känns så modern. Tänk att det är 130 år sedan den skrevs! Jag lyckades till och med hitta en bild på den utgåva jag läste som barn. Mitt eget ex, ungefär lika slitet som bildens, har tyvärr förkommit och jag blev tvungen att anskaffa mig ett nytt exemplar så jag kunde läsa för barnen. De har hittills visat sig kallsinniga. Tyvärr!


När jag googlade fick jag klart för mig att Anne Enright är en av Irlands största samtida författare. Jag har inte läst henne, men känner att jag borde. Den här kanske?



Den här har jag inte heller läst. Men det lilla jag läst av Heaney har jag verkligen tyckt om, så jag borde verkligen ta mig an honom.



Under ett sommarlov i gymnasiet läste jag flera Edna O'Brien. Det var denna, En hednisk plats, Augusti är en farlig månad och Mina minnens hus. Jag minns att jag tyckte mycket om dem. Då i alla fall. När jag läser om henne i Wiki undrar jag om jag inte borde läsa henne igen: Philip Roth described her "the most gifted woman now writing in English", while the former President of Ireland Mary Robinson cited her as "one of the great creative writers of her generation" och According to Scottish novelist Andrew O'Hagan, her place in Irish letters is assured. "She changed the nature of Irish fiction; she brought the woman's experience and sex and internal lives of those people on to the page, and she did it with style, and she made those concerns international." Irish novelist Colum McCann avers that O'Brien has been "the advance scout for the Irish imagination" for over fifty years.



Femte boken har jag inte heller läst, men den finns på min lista sedan en tid tillbaka. Jag har inte läst Murdoch överhuvudtaget, måste jag erkänna. Det här ska vara omslaget till originalutgåvan. Jag gillar det inte. Varför i herrans namn ha Hokusais våg med Fuji i bakgrunden som omslag på en bok som utspelar sig på Irland? Eller om det nu är England. Fullkomligt absurt!

Ja, och som vanligt är jag sen med mitt inlägg.

3 kommentarer:

  1. Tack! Jag tyckte nog att den kändes lite krystat, inte mycket jag egentligen läst.
    Vad roligt att du tittar in här och kommenterar dessutom!

    SvaraRadera
  2. Hrm... Hannele, Hisingen... AoT:s forum, iris, är jag rätt ute?

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...