söndag 23 september 2018

En smakebit på søndag - vecka 38


Denna vecka utgår smakbiten från Astrid Terese på Betraktninger.

Det hela - till exempel Göttens och den ominöse, till schejk föklädde Karls uppdykande - medgav dock slutsatsen angående en märklig sorglöshet i det sällskapliga umgänget. Detta hade hittills inte förklarats tillräckligt för honom och han räknade med att vid förhöret av de båda berörda eller ifrågavarande damerna få plausibla förklaringar. Henne, fru Woltersheim, kunde man inte bespara förebråelsen, att hon inte direkt var nogräknad vid valet av sina gäster. Fru Woltersheim undanbad sig sådana mästrande råd av en betydligt yngre herre och hänvisade till att hon inbjudit de unga damerna att komma tillsammans med sina vänner, och att det verkligen var henne fjärran att be de vänner, som hennes gäster hade med sig, om legitimation och polisens strafflöshetsintyg.




Alltså, jag bara älskar det här lite omständliga språket med underliggande torr humor i det mycket allvarliga och tragiska. Jag vet inte hur jag ska kunna slita mig från boken och börja städa och fixa i trädgården. Det skulle jag ha gjort redan i går, men då fastnade jag i min fåtölj och läste Fiskarmännen istället.

18 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten! Gillar verkligen omslaget på boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, jag som tycker att det är rätt trist. Men smaken är som baken :)

      Radera
  2. Det er så fint når man finner en bok man ikke kan slutte å lese. Jeg bare elsker den opplevelsen. Da kommer selvfølgelig hagearbeid og andre hussysler i bakgrunnen. Men det er vel greit for en periode? :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är en fin känsla - men går som sagt hårt åt alla "måsten". Och jag får önska dig en fin måndag istället!

      Radera
  3. gammal klassiker, sett filmen, tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen har jag däremot inte sett. Jag har blivit hemskt dålig på att se film. Det är väl att jag inte har någon TV och små barn och boende på landet gör att det inte bara är att fara iväg och gå på bio. Mest amerikanska storfilmer som går här och det är jag hur som helst inte så intresserad av.

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Ibland kan det verkligen vara svårt att slita sig från en bra bok. ;)

    SvaraRadera
  5. Den har jag faktiskt läst :) Dock var det så längesedan att jag inte minns något alls, men jag tror mig komma ihåg att jag gillade den.

    SvaraRadera
  6. Blir nyfiken på en bok som skapar sådan läsarlust :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Jag har nog inte läst Böll, kanske beroende på genren. Men jag känner dock till författaren, språket låter aningen krångligt, som att meningen kläds i väldigt många ord. Förstår att du gillar just det...Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skriver nedan så är jag inte allmänt förtjust i krångliga formuleringar, men just när det är så här snyggt som i Katarina Blums förlorade heder, så njuuuter jag, ha ha!

      Radera
  8. Hr inte läst något av den författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Svar
    1. Ja, eller hur!? Jag har varit dålig på att läsa klassiker tidigare, men har nu börjat beta av en efter en.

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Omständligt språk brukar inte vara min grej ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det är min grej heller, egentligen, men när det är så här snyggt formulerat med den där torra humorn, så gillar jag det :)

      Radera
  11. har läst en del annat av Böll. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  12. Känner till författaren, men inte titeln. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...