måndag 24 september 2018

Timmen mellan hund och varg


Två systrar möts efter att inte ha setts på flera år. Ines, den nyckfulla konstnärinnan, ber om hjälp men hennes syster, jag-berättaren, är kallsinnig. Hon vill en gång för alla sätta punkt: aldrig mer återfalla i rollen som den evigt hjälpande. Men när hon dras in i en kärlekshistoria med Ines pojkvän förlorar hon fästet och förlorar sig i ett komplicerat rusliknande tillstånd av begär och tillfällig lycka – och mot sin vilja dras hon allt närmare sin knepiga storasyster. Timmen mellan hund och varg är en roman om kvinnor som försöker hantera sitt liv samtidigt som de upptäcker det och – kanske – förstår det.

Tja, jag vet inte jag. Jag blir lite irriterad på interpunktionen. T ex...

Då, plötsligt, tog en av dem ett steg fram emot mig, han ställde sig så nära att jag kunde känna lukten av hans andedräkt, jag skulle just vika undan då jag hörde en välbekant röst nämna mitt namn och ett blekt, lite överlägset, ansikte lyste mot mig.

Och...

Den helige Sebastians kropp, sa Kai och tog fram kniven. Jag började gråta igen. Kai knep ihop ögonen, säg, är det där kroniskt? Gråter du alltid ett par gånger om dagen? Nej, hulkade jag, nej, jag for med handen över ansiktet.

Fast det är väl bara jag som är en gnällspik antar jag.

Månadens språk är tyska, och det här var min första.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...