söndag 8 januari 2023

Bokslut 2022

 

Så, hur gick det nu med läsningen och alla utmaningar 2022? Nej, jag rodde inte alla i land, det gjorde jag inte, men de var ju tämligen omfattande, så jag är rätt nöjd ändå. Som vanligt är det läsningen jag inte riktigt får till. Att lyssna går bättre. Så här gick det:

Förkovran: avklarad

Månadens språk: jag är inte riktigt klar med decembers danska bok, i övrigt är den klar

Prisat: har jag inte klarat. Jag hann inte läsa någon Bookerprisad eller Tyska bokpriset (böckerna ligger dock här bredvid och jag är egentligen rätt pepp på dem) och när det gäller International Prize for Arabic fiction har jag bara hunnit 50 sidor i Voices of the Lost.

Naturlig läsning: jag har klarat de tolv planerade.

Jorden runt på 100 böcker: löpande utmaning utan tidsbegränsning; har bara läst böcker från fem nya länder i år.

Finish That Series: har jag heller inte klarat. Jag har inte läst Prousts På spaning... och heller inte hunnit med sista delen i Burukvartetten, Glashuset. Å andra sidan är det 39 böcker jag faktiskt har läst, och det är väl inte så illa pinkat?

Boktolvan: har jag inte klarat. Jag har inte läst Murdoch och Kettu (som ligger här bredvid i min läshög). 

Kaosutmaningen: 32 av 40 punkter = avklarad.

Tove Jansson: Jodå, jag har läst en bok i månaden - och två i december. Avklarad alltså.

Selma Lagerlöfs noveller: 27 har jag läst, vilket är mer än dubbelt så många som jag planerade.

Sherlock Holmes: har gått väldigt bra, jag tror att det bara är sex kvar så har jag läst hela produktionen.

Ryska noveller: 15 lästa, också fler än planerat.

Good Reads: Jag hade satt 156 böcker som mål och det har jag faktiskt klarat, precis, även om räkneverket säger 154. Två böcker fanns inte (Krigaren och stjärnan och Champinjontestamentet) och jag har inte orkat ta itu med det.


När det gäller Shakespeare och Bibeln, som inte utgör någon utmaning men som jag har som ambition att läsa, har det gått pruttdåligt. En Shakespeare, ingen Bibelbok. 2023 kanske blir bättre.


Jag har läst böcker från 28 länder - om Grönland räknas som ett eget - inklusive Sápmi och native USA. Tyvärr med rätt dålig spridning, 74% av böckerna kommer från 4 länder (Sverige, Finland, USA, Storbritannien). 

64% av böckerna är skrivna av en kvinnlig författare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...