söndag 1 januari 2023

TBR januari


Årets första TBR känns alltid speciell. Läsutmaningarna från i fjol är klara - eller inte så klara, men i alla fall lämnade därhän. För mig brukar december vara full av "måsteläsning" för att jag vill bli klar med de där utmaningarna, men januari står öppen. Och i år blir det inga utmaningar. Det känns skönt. Jag är mätt för tillfället. 

Januari brukar vara en bra läsmånad för mig. Andra verkar läsa mest på semestern, så inte jag. Januari är den månad jag läser i särklass flest böcker. Julen är avklarad och det är någorlunda röjt här hemma, trädgården ligger i vila och kan inte göras något åt. Äntligen lite ledigt!

Jag hoppas således hinna läsa många böcker i januari, men det är två som är absolut prio för mig, de första två nedan. 

På grund av alla utmaningarna 2022, som innehöll väldigt mycket svenskt och finskt, blev det dåligt med världslitteratur. Jag har därför försökt blanda lite bättre i månadens TBR.

Böcker

Jag tänkte äntligen ta itu med Blooms Hur läsa & varför, för att se om jag kan lyckas lära mig något om att analysera och därmed recensera böcker. Jag klarar bara av att ange om jag gillade eller inte gillade, men inte alls bedöma hantverket, uppbyggnaden, litterär kvalitet etc. Jag antar att det inte är en bok man läser från pärm till pärm, utan något som avnjutes lite pö om pö.


Skam fick jag av finaste Robert redan till förra julen och jag blev så himla glad. Men jag har inte läst den än. Lite beroende på alla utmaningarna (för många), lite är det väl att jag är rädd att jag inte ska tycka om den. Det skulle kännas jobbigt. Men nu känner jag ända in i magen att jag verkligen vill läsa den.


Jag har en bit kvar på ett par böcker från december, nämligen Jonas Eikas Efter solen (på danska) för Månadens språk och Hoda Barakats Voices of the Lost, som vann International Prize for Arabic Fiction 2021. Med båda hade jag tänkt kunna pricka av punkter i Kaosutmaningen -22, men tji fick jag när jag inte hann klart! De här två böckerna var jag rätt säker på skulle vara avklarade när jag totade ihop TBR:en - jag skyller på att jag håller på att sluta snusa och är jäkligt grinig och okoncentrerad för närvarande - så kanske blir det lite för många, men nå väl, det är ju knappast första gången i så fall :D


When George Hills was pulled from the wreck of the steamship Admella, he carried with him memories of a disaster that claimed the lives of almost every other soul on board. Almost every other soul.
Because as he clung onto the wreck, George wasn't alone: someone else - or something else - kept George warm and bound him to life. Why didn't he die, as so many others did, half-submerged in the freezing Southern Ocean? And what happened to his fellow survivor, the woman who seemed to vanish into thin air?

Jane Rawson kommer från Australien.



In Tainna - meaning “the unseen ones” and pronounced Da‑e‑nn‑a - a fraught reunion between sisters Sila and Amak ends in an uneasy understanding. From the spirit realm, Chevy Bass watches over his imperilled grandson, Kunak. And in the title story, the broken-hearted Bunny wanders onto a golf course on a freezing night, when a flock of geese stand vigil until her body is discovered by a kind stranger. 

Norma Dunning är inuit från Kanada.


Ingenting är som vanligt i den lilla fiskebyn vid Kaspiska havets kust. Myndigheterna har förbjudit fisket, och folket som i alla tider försörjt sig på det som havet ger ställs inför ett ultimatum när de förväntas överge livet vid havet. Staden och det moderna livet både hotar och lockar i periferin. Endast en man, fiskaren Araz, ­vågar protestera mot förändringarna. Samtidigt börjar den gamla legenden om flickan Aypi göra sig påmind hos byborna. För det sägs att blod som blivit orättfärdigt spillt aldrig vilar still.

Welspar är turkmen som lever i exil i Sverige alltsedan förföljelser under Sovjettiden. 


Tant Safiyya och klostret är en uppgörelse med Egyptens trauman, motsättningar och den snabba förändringen av det egyptiska samhället. Det är också en skildring av en våldsam, vansinnig kärlek värdig en grekisk tragedi. 

Tahir avled i höstas. Han var den första vinnaren av International Prize for Arabic Fiction med Sunset Oasis.



Dorothy is a grieving housewife in the Californian suburbs; her husband is unfaithful, but they are too unhappy to get a divorce. One day, she is doing chores when she hears strange voices on the radio announcing that a green-skinned sea monster has escaped from the Institute for Oceanographic Research - but little does she expect him to arrive in her kitchen.

Rachel Ingalls föddes i USA, men levde större delen av sitt liv i Storbritannien.


Jag har också tänkt påbörja en slow-but-steady, men jag har inte bestämt mig för vilken än. Det står mellan Iliaden, Tokarzcuks Jakobsböckerna, Anna Karenina och Montaignes Essäer - tror jag.


e-böcker


Jag hade med På spaning efter den tid som flytt i Finish That Series 2022, men insåg redan tidigt på hösten att det var bäst att ge upp hela serien, för det året. Men jag vill verkligen läsa Proust, så nu ska jag göra ett nytt försök.



Jag läste första delen om kommissarie Gamache i höstas och nu tänkte jag ta del två. De första delarna finns inte som ljudbok på Storytel, så det blir till att läsa. Annars tycker jag att just deckare passar bra som ljudböcker.


Ljudböcker


Women imprisoned by superstition, chained by guilt.
Perched on a mountain in a land of ancient forests is a village, rife with secrets. Cut off from the outside world it is run by the elders, men to whom tradition is all.
Edith lives alone with her alcoholic father who is forcing her to marry the village butcher. But she is in love with a shepherd who promised to return to her.
As the village becomes isolated in a sea of snow, Edith loses her power of speech. And it is this enchantment that will have far-reaching consequences, not only for Edith but for the whole village.



"Vithuvud har tagit min syster! Vi måste fara efter och ta tillbaka henne!"
Men ingen rörde sig. De såg bort, tittade ner i sina glas, började mumla saker till varandra, och snart var det någon som sa: "Siri, din syster är borta. Så är det med dem som Vithuvud tar. De finns inte mer."
Den fruktade piraten Vithuvud rövar bort barn och tvingar dem att hacka fram diamanter i en mörk och farlig gruva. Så fruktad är Vithuvud att ingen vågar söka efter barnen och alla vet att ingen överlever länge i hans gruva. Men den dag han tar Siris lillasyster, Miki, får han en motståndare han aldrig räknat med. Siri gör det som ingen annan vågar - ger sig ut på jakt efter Vithuvuds ö, trots att hon själv är livrädd. För hon vet hur rädd lillasyster Miki måste vara i piratens våld. Ensam i gruvans mörka gångar.

Nominerad till Augustpriset 2015



Norbotten och råmande isar. Vad kan man mer begära liksom?

Snön tinar och djupt inne i de norrbottniska skogarna hittas en cykel, som visar sig tillhöra en pojke vars försvinnande har förbryllat polisen. Irene har nyligen lämnat Stockholm för jobbet som polis i yttre tjänst, men på stationen i Kalix hamnar hon snart i konflikt med både chefer och fördomsfulla kollegor. I den glest befolkade bygden försiggår samtidigt verksamhet som undgår lagen. I en liten by bor flickan Nina med sin moster och sin allvarligt sjuka mamma. Framtiden är oviss, och mosterns vänner är farliga vänner. Mellan islossning och lövsprickning trappas en jakt upp, där människors sanna väsen ska träda i dagen.



Jag har aldrig läst Marklund - och heller aldrig haft någon lust - men den här har jag varit sugen på i princip sedan den kom. Och omslaget är ju så snyggt!



Smärtans imperium finns inte inläst på Storytel, så det får bli den engelska. Jag har varit sugen på denna länge, inte minst för att jag i jobbet håller på att slita ihjäl mig och bli skogstokig på ett skrämmande utbrett iatrogent opioidmissbruk. Så fruktansvärt tragiskt.



Young Mungo har funnits på läslistan sedan den kom ut. Och nu finns den inläst på svenska av en bra inläsare också. Hurra! (Jag tycker att det är så sött med deras rosiga öron!)



Over the course of a single year, our nameless narrator heroically tries to keep her small brood of four chickens alive despite the seemingly endless challenges that caring for another creature entails. From the forty-below nights of a brutal Minnesota winter to a sweltering summer which brings a surprise tornado, she battles predators, bad luck, and the uncertainty of a future that may not look anything like the one she always imagined. This book is a meditation on life and longing.

Hur skulle jag kunna stå emot dessa höns?



Natsuki isn't like the other girls. As youths, she and her cousin Yuu spent the summers in the wild Nagano mountains, hoping for a spaceship to transport her home. When a terrible sequence of events threatens to part the cousins for ever, they make a promise: survive, no matter what. Now, Natsuki is grown. She lives quietly in an asexual marriage, pretending to be normal, and hiding the horrors of her childhood from her family and friends. But dark shadows from Natsuki's past are pursuing her.

Sayaka Murata är - förstås - från Japan



In this tense, gripping novel by a star of Korean literature, Oghi wakes from a coma after causing a devastating car accident that took his wife's life and left him paralyzed and badly disfigured. His caretaker is his mother-in-law, a widow grieving the loss of her only child. Oghi is neglected and left alone in his bed. His world shrinks to the room he lies in and his memories of his troubled relationship with his wife, a sensitive, intelligent woman who found all of her life goals thwarted except for one: cultivating the garden in front of their house.

Hye-Young Pyun är sydkorean.



Aleichem var rysk-judisk och skrev på jiddisch. Tevye the Milkman ligger till grund för Spelman på taket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...