tisdag 24 januari 2023

Tisdagstrion - Olika århundraden

 

Tisdagstrion utgår från Ugglan & Boken. Veckans tema är: Böcker som utspelar sig under olika århundraden (ett århundrade i varje bok)

Som förra veckan är jag sen då jag har varit på kurs i tvåändsstickning. Det är så vansinnigt kul, både med stickningen och sällskapet, men jag är väldans trött. Jag tar och tittar in till er andra i morgon, för nu måste jag gå och nanna.

1500-tal

I 1500-talets England förälskar sig en fattig latinlärare i den excentriska Agnes. Hon vandrar runt på familjeägorna med en falk på axeln och är lika fruktad som eftertraktad för sina kunskaper om läkeväxter. Mötet leder till äktenskap, de flyttar till Stratford och får tre barn: dottern Susanna och tvillingarna Hamnet och Judith.   
Agnes går in i rollen som omsorgsfull mor och fru, samtidigt som hennes mans författar­karriär börjar ta fart och pesten härjar runt om i landet.  När hans tvillingsyster blir svårt sjuk är det den elvaåriga Hamnet som ger sig ut för att hämta hjälp. Men tragiskt nog är det istället han själv som dör. Fyra år senare skriver hans far tragedin Hamlet.


1700-tal

En roman om kärlek och vetenskap, kvinnor och läkare, förnuft och vantro. Drottningens chirurg bygger på historisk grund. Huvudpersonen Herman Schützer, son till den invandrade tyske fältskären Salomon Schützer, var verksam som förlossningsläkare i Stockholm i slutet av 1700-talet. Han var en stark anhängare till vetenskapens framåtskridande och ville i tidens skarpa strid mellan medicinare och kirurger sätta sitt märke. Han anlitades av hovet och förlöste drottning Lovisa Ulrikas son, som sedermera skulle bli Gustaf III.


1900-tal

Glasfåglarna är, genom sitt levande och djupt personliga språk, en stark och känsloladdad roman. Den berättar om TåPelles familj och i fokus står den trettonåriga Nancy.
En dag upptäcks en okänd väska gömd under vindstrappan. Nancy betraktar den med olust och skräck. Kan den ha någonting med inbrottet hos handlarn att göra? Är det möjligt att hennes älskade storasyster, Dora, är inblandad. Det var så allting började. Det var så hennes liv tog en ny riktning.
Nancy växer upp som yngst bland fem syskon i ett arbetarhem under trettiotalet. Hon är familjens iakttagare. Hon anar de skuggor i Doras liv som till sist blir tydliga, hon ser mammans kamp och pappans stora inåtvända sorg.


7 kommentarer:

  1. har läst Hamnet och Glasfåglarna. år osäker om Drottningens chirurg

    SvaraRadera
  2. Jag har läst en annan bok av Maggie O'Farrell och jag funderar lite på om hon ska få en andra chans.

    SvaraRadera
  3. Drottningens kirurg vill jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en trevlig serie. Jag gillade den verkligen. Lättillgänglig också.

      Radera
  4. Gillar alla dina! Hamnet höll på att hamna i min trio också, men jag vet att jag tipsat om den förr, så det fick bli annat istället.

    SvaraRadera
  5. Hamnet är jag väldigt nyfiken på.

    SvaraRadera
  6. Har skaffat O'Farrells senaste vilken kommer bli min första av henne!

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...