tisdag 17 januari 2023

Tisdagstrion - Systrar

 

Tisdagstrion utgår från Ugglan & Boken och veckans trio ska handla om systrar

I kväll har jag varit på kurs i tvåändsstickning på Wålstedts i Dala Floda. Vi drog över lite grand - den där uppläggningen var inte att leka med - och strax innan vi skulle åka uppdagades det att det skett en olycka på stora vägen och folk uppmanades att ta en annan väg, om möjligt, för att räddningsfordon skulle kunna komma fram ordentligt. Således tog jag och en annan kvinna, som också skulle lite längre, skogsvägen - bara för att fastna bakom en timmerbil som stod och lastade och inte brydde sig det bittersta om att vi fick vänta en halvtimma eller så. Vägen fram till timmerbilen var rätt ok, men när vi väl började köra, efter den, så var det ren is, glashalt och jag gled hit och dit så snart jag försökte öka hastigheten. Vi höll oss i 40. Och när jag var nästan hemma höll jag på att köra på ett rådjur. Jag har aldrig varit så nära förut, måste ha snuddat vid det. Pust! 

Nå väl, systrar var det, efter denna långa förklaring till varför jag är så sent ute.



Ishavspirater lyssnade jag klart på för någon dag sedan. 

Den fruktade piraten Vithuvud rövar bort barn och tvingar dem att hacka fram diamanter i en mörk och farlig gruva. Så fruktad är Vithuvud att ingen vågar söka efter barnen och alla vet att ingen överlever länge i hans gruva. Men den dag han tar Siris lillasyster, Miki, får han en motståndare han aldrig räknat med. Siri gör det som ingen annan vågar - ger sig ut på jakt efter Vithuvuds ö, trots att hon själv är livrädd. För hon vet hur rädd lillasyster Miki måste vara i piratens våld. Ensam i gruvans mörka gångar.



Två systrar har jag haft nersparad på Storytel en halv evighet eller så; en av de där böckerna längst bak i läslistan som jag fortfarande inte kommit till skott med. Jag borde återuppta det där "avbetandet".

En oktoberdag 2013 försvinner plötsligt två välartade tonårsflickor från sitt hem i Norge. Deras föräldrar pendlar mellan panik och förtvivlan. Vad kan ha hänt dem? Så kommer chockbeskedet: de har gått över gränsen till Syrien. Men deras far är inte typen som ger upp. Orädd ger han sig in i det krigshärjade landet på jakt efter sina döttrar.

Vilka är systrarna Ayan och Leila? Vad förde dem från en trygg tillvaro i ett litet norskt samhälle till kalifatet i Raqqa?



Shirley Jackson’s deliciously unsettling novel about a perverse, isolated, and possibly murderous family takes readers deep into a labyrinth of dark neurosis, macabre humor, and gothic atmosphere. Six years after four family members died suspiciously of arsenic poisoning, the three remaining Blackwoods - elder, agoraphobic sister Constance; wheelchair-bound Uncle Julian; and eighteen-year-old Mary Katherine, or, Merricat - live together in pleasant isolation. Merricat has developed an idiosyncratic system of rules and protective magic to guard the estate against intrusions from hostile villagers. But one day a stranger arrives...

Den här lyssnade jag på i slutet av 2021. Jag trodde att jag skulle få beta av en "skräckroman" i Kaosutmaningen, men den var ju inte läskig alls - inte ens för mig.


6 kommentarer:

  1. Vilken tur att allt gick bra! Dina böcker har jag tyvärr inte läst.

    SvaraRadera
  2. Vilken kväll du hade. Tur att det slutade bra alltihop ändå.

    Shirley Jackson har jag läst och jag tror att jag får acceptera, motvilligt, att gotisk skräck inte är något för mig. Och jag håller med, den var inte ett dugg läskig.

    SvaraRadera
  3. Åsne Seierstad bok blir jag nyfiken på. Men Vi har alltid bott på slottet har jag läst. Så bra alltså!

    SvaraRadera
  4. Jackson borde jag kanske läsa någon gång!

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...