tisdag 14 april 2020

Tisdagstrion - Starka kvinnor


Igår var det Knytblusens dag och därför har Helena på Ugglan & Boken valt Starka kvinnor som tema för veckan.



Nyai Ontosoroh. Javanesisk konkubin och mamma till Anelies Mellema, Minkes kärlek i Människornas jord, första delen i Pramoedya Ananta Toers Burukvartett. Fantastisk bok!



Eva Nio i Tony Diterlizzis trilogi om Wondla. Underbar serie!



Sorry! Ni slipper henne inte den här gången heller. Precious Ramotswe. Inte minst för att hon faktiskt är nöjd med sin kropp. Ovanligt fenomen bland kvinnor - i synnerhet dem som inte passar in i normen för hur en kvinnokropp "ska" se ut.



14 kommentarer:

  1. Mma Ramotswe känner jag till, men har bara läst den första boken i serien. Jag är osäker på om det blir fler för den tilltalade mig inte jättemycket.

    SvaraRadera
  2. Jakten på Wondla ser spännande ut!

    SvaraRadera
  3. Alexander McCall Smiths serie har jag läst några böcker ur men jag tror inte den där är en av dem. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. den dr javanesiska boken tänkte jag att jag måste läsa. gillar främmande miljöer och jag kan inte erinra mig att jag läst något ifrån Java. McCall Smith läste jag nog just när han blev känd

    SvaraRadera
  5. Jag har inte hört talas om de två första, så tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Mma Ramotswe har jag läst en bok av, men varför det inte blev fel vet jag ej.

    SvaraRadera
  7. Tack för intressanta tips.

    SvaraRadera
  8. Tack för tipsen! Hörde ett samtal med McCall Smith om läsning och mma Ramotswe bara häromdagen, och kände att hon saknas mig lite. Kanske årets sommarläsning?

    SvaraRadera
  9. Har läst flera böcker om Precious Ramotswe.

    SvaraRadera
  10. Precious Ramotswe har jag i varje fall läst ett par (tre?) böcker om.

    SvaraRadera
  11. Helt enig om att Nya Ontosoro är en mycket stark kvinna. I en mycket bra bok.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...