fredag 1 maj 2020

TBR maj


Denna TBR får i högre utsträckning än vanligt bli en vad-jag-ska-läsa-OM-jag hinner. 

Fysiska böcker


Jag läste bara första boken, Brudkronan, i april. Denna månad ska jag försöka klämma den andra, Husfrun. För Förkovran, tidigare Nobelpristagare.



Nä, inte fasiken blev den sista Åke-tråk läst i april heller. Nu då!? För Förkovran, Årets Nobelpristagare.



Wole Soyinkas Aké ingår också i Förkovran, under Tidigare Nobelpristagare. 



Längtans latituder har jag varit sugen på en tid och Victoria på Vargnatts bokhylla var så rasande rar och skickade den till mig <3



Cervantes Don Quijote ingår i Förkovran, under Klassiker. 



För Månadens språk, som denna månad är nederländska, tänkte jag läsa De svarta stenarna. Guus Kuijer har tilldelats ALMA-priset och därför passar den också för Litteraturpristolvan.



Stig Dagerman ingår också i Förkovran, under Svenska klassiker.



För utmaningen 3x3 ska jag läsa Rosa Liksoms Överstinnan.



För Boktolvan har jag planerat att läsa Mia Couto.



Babian ska jag läsa för Litteraturpristolvan

e-böcker


Krönika i sten av Ismail Kadare har jag börjat på och ska läsa klart. För Litteraturpristolvan.



Månadens Shakespeare blir Macbeth.


Ljudböcker


Jag ska försöka hinna med sista delen i Neapelkvartetten. 



För Naturlig läsning tänkte jag lyssna på The Seabird's Cry. Lunnefåglar! Kan det bli bättre?



Silvervägen var ju bra, så jag tar mig väl an Ödesmark också.



The Earth Moved ska jag också lyssna på för Naturlig läsning. Daggmaskar, hurra! :)



Jag lyssnade på Mördarens apa i april och tyckte så mycket om den. Det här är uppföljaren.



Bin och människor ingår i Förkovran, under Augustprisnominerade, men passar också för Naturlig läsning.



Grekisk mytologi är som sagt aldrig fel. Jag hade tänkt lyssna på den på engelska, men helt plötsligt fanns den bara på svenska. Nå ja!



Mer grekisk mytologi. Boken var longlisted för Womens Prize for Fiction.



Väldigt omtalad. Jag kan inte stå emot.



För Månadens språk, nederländska.





2 kommentarer:

  1. Don Quijote har jag blivit lite sugen på att läsa helt plötsligt. Vet inte varför! Där kräftorna sjunger hoppas jag att jag hinner klämma in även om den inte var med i planeringen från början. Ödesmark har jag läst och tyckte den var riktigt bra! Ännu bättre än Silvervägen till och med :) Det ska bli spännande att höra vad du tycker om Längtans latituder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande att läsa 'Längtans latituder'. Jag har ju sett den omnämnas på många ställen.
      Kul att du tycker att 'Ödesmark' är bättre än 'Silvervägen'. Jag har börjat lyssna på den :)
      Don Quijote kan nog vara rätt kul tror jag. Räknar med att den inte kommer att vara särskilt svårläst.

      Radera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...