måndag 1 februari 2021

TBR februari

 

Det gick riktigt dåligt med läsningen i januari. Annars brukar det nog vara den månad jag läser mest. Det har varit tufft på jobbet och jag har jobbat över var och varannan dag, och när jag kommit hem har jag varit helt utpumpad och inte orkat ett smack. De veckor jag har barnen jobbar jag lite mindre, men då tar de sin tid och det är svårt att få sammanhängande tid att läsa. Wolf Hall visade sig vara en bok som kräver mycket fokus och inte alls lämpar sig att läsa i korta snuttar, därför är jag inte klar med den. Och inte med Hamnet och Kirke heller - ack! - trots att det är böcker som jag verkligen vill läsa. Istället blev det tre oplanerade diktsamlingar. Poesi har ju fördelen att man inte behöver sammanhängande tid för att komma in i den. 

Mot denna bakgrund vågar jag inte lägga till fler läs-böcker än de två nedan.

Böcker:


Obehaget om kvällarna var den första boken som kom i min Tranan-prenumeration. Jag tror att den kan vara riktigt bra. Belönades med Internationella Bookerpriset 2020 och passar således in i Prisat.


e-böcker:


Månadens språk är albanska och där finns det sannerligen inte mycket att välja på. Jag är emellertid inte ett dugg ledsen över att vara hänvisad till Kadare. Jag läste Krönika i sten förra året och blev väldigt förtjust. Nu ska jag ta mig an del två i serien, Den hårda vintern. Den ligger på dryga 600 sidor, vilket är ytterligare en anledning till att jag inte lägger till fler böcker att läsa denna månad.


Ljudböcker:

Ljudböckerna är ju lättare, men eftersom jag stack emellan med en oplanerad barnbok, Tilly och bokvandrarna, så är jag inte riktigt klar med Samlade verk - den är ju så förbålt lång, 28 timmar. Den ska jag lyssna klart på till att börja med.


I januari lyssnade jag på Östergrens Gangsters och nu är det dags för del 3, Renegater. Jag ser först nu att det är en författaruppläsning. Vi får se hur det går. Nominerades till Augustpriset i fjol och passar därmed in i Förkovran. Den är ännu längre, dryga 33 timmar, så jag har kompenserat med ett par korta böcker, nämligen de två följande.



Carina Karlsson kommer från Åland och har flera gånger nominerats till Nordiska rådets litteraturpris, bland annat med denna bok. Jag har försökt hitta hennes böcker under ett par år, på bibliotek, på Storytel och i internetbokhandlarna. Jag fann slutligen en i danskt band för typ 500 spänn. Inte aktuellt nej. Och så plötsligt fanns de inlästa på Storytel, flera stycken. Jag valde denna till att börja med. Fem timmar ligger den på. Passar in i Förkovran



Shirshendu Mukhopadhyay kommer från Bangladesh och jag kommer med Änkan som vägrade dö kunna pricka av ytterligare ett land i Jorden runt på 100 böcker. Den låter riktigt intressant och är bara dryga tre timmar lång.



Jag är lite osäker på om jag läste denna som barn och har länge varit sugen på att läsa den (igen?). Nu ska det bli av. Passar in i Förkovran som klassiker. 



Life on Earth får bli månadens bok för Naturlig läsning. Det ska vara en uppdaterad version av den ursprungliga boken och den har, som synes, belönats med flera priser. Bara att lyssna till den rösten kommer ju att vara en ren lisa och njutning.



Ska det äntligen bli av? Jag vet inte hur länge jag har sagt att jag måste testa systrarna som alla talar så gott om. Vi får se om jag hinner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...