måndag 1 februari 2021

Månadens språk är albanska

 

Min dator havererade igår - eller snarare sladden med den där dosan, vad den nu heter. Hur som helst blev resultatet det samma, datorn gick inte igång. Nu har jag emellertid fått fatt på en ny (gammal) sladd, så här kommer, aningen sent, presentationen av februaris språk som är albanska.

Och tja, så där hejans mycket finns det ju inte att välja på, men fyra författare har jag i alla fall lyckats googla fram. 

Krönika i sten av Ismail Kadare lär vara lite av ett albanskt nationalepos. Jag läste den förra året och tyckte mycket om den. Jag tänker ge mig på nästa del, Den hårda vintern. Kadare har bland annat belönats med Internationella Bookerpriset. Modernista har givit ut åtminstone sex av hans titlar, så om man nu inte vill läsa Krönika i sten-serien, så finns det annat att välja på. Fyra titlar finns som e-böcker på Storytel, om man har tillgång till det. De övriga författarna känner jag inte till.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...