torsdag 27 december 2018

Dora Bruder


En dag 1988 ser den franske författaren Patrick Modiano en notis i ett nummer av kvällstidningen France-Soir från 1941. En 15-årig flicka, Dora Bruder, anmäls saknad av sina föräldrar. Modiano kan inte släppa tanken på den judiska flickan och hennes föräldrar i det av tyskarna ockuperade Paris. Han ägnar de följande nio åren åt att försöka rekonstruera Dora Bruders liv, från försvinnandet den kalla decemberkvällen 1941 till transporten från lägret Drancy i Paris till Auschwitz i september 1942. Hans efterforskningar resulterar 1997 i Dora Bruder.

I min egen läsutmaning Förkovran ingår att läsa 3 Nobelpristagare, utöver senaste årets pristagare. Jag hade ursprungligen valt Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset, men eftersom jag ligger efter så med böcker som måste läsas, och som inte finns som ljudböcker, blev jag tvungen att byta ut den mot någon jag kunde lyssna på. Valet föll på denna. Nå väl, jag skrev redan från början att jag eventuellt skulle byta ut en del titlar, och några har jag också bytt, tre tror jag, så det känns inte särskilt fuskigt, möljligen lite synd, jag hade gärna läst Kristin Lavransdotter.

Det här är den första boken jag läser av Modiano och jag tyckte mycket om den.

2 kommentarer:

  1. Åh det här är den bok jag allra mest vill läsa av Modiano!

    SvaraRadera
  2. Måste erkänna att jag har väldigt dålig koll på vad han har skrivit och vad som skulle kunna vara tänkbart. Du har uppenbarligen bättre koll :)

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...