lördag 1 december 2018

Tematrio - Ljudboksfavoriter


Veckans Tematrio hos Lyran handlar om ljudböcker: Ge mig era bästa tips på tre ljudböcker med bra uppläsare, tack! Hon lade ut den i måndags, så jag är ordentligt sen med min, men det får väl så vara.

Jag önskar, till förtvivlans gräns, att jag kunde ta med Rolf Lassgårds inläsning av Vladimir Sorokins Snöstormen, som gick som radioföljetång för ett par år sedan, men tyvärr verkar den inte gå att få tag på längre. Alltså, vad är det för rövhål som sitter på rättigheterna och undanhåller denna skatt från mänskligheten?!



Lena Nymans inläsning av Pullmans serie Den mörka materian tyckte jag var helt fenomenal.



Johan Rabaeus inläsning av Berättelsen om Pi var också helt fantastisk.



Liksom Michael Sheens inläsning av Pullmans La Belle Sauvage. Underbar!

Alla dessa tre är tämligen dramatiska och smaken är som baken, en del föredrar de mer neutrala inläsningar. Jag kan nog gilla båda varianterna och av den senare typen brukar jag tycka om Peder Falks och Magnus Roosmanns.

Men alltså... det går ju inte att begränsa sig till tre, så nu fuskar jag med ett hedersomnämnande :)


Vad som helst av Torgny Lindgren, Pölsan till exempel. Nu för tiden skulle jag aldrig komma på tanken att läsa en bok av Lindgren, inte efter att ha hört hans inläsningar. Han är helt suverän.


2 kommentarer:

  1. trevliga val.
    Tryck på min länk så kan du lyssna på Sagan om ringen:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/11/basta-inspelningen-tematrio.html

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...