onsdag 5 december 2018

Veckans topplista v 49 - Julböcker


Veckans topplista hos Johanna gäller julböcker. Och det var min själ inte lätt. Dels har jag inte läst särskilt många böcker med jultema - vad jag kan komma på - dels skrev jag lite om julböcker nyligen, under Helgfrågan. Så med risk för många upprepningar...


En röd liten fågel i juletid torde väl räknas som en feelgoodroman och sådana brukar ju verkligen inte vara min grej, men denna tyckte jag mycket om. Och så är ju kardinaler så vackra. I ärlighetens namn var det omslaget jag föll för. Jag minns att jag lånade den på sjukhusbiblioteket på SÖS, antagligen när jag gick kirurgkursen. Jag skulle kunna tänka mig att ha en stor snirklig voljär med några kardinaler i. Ja, förutom de ankor, gäss, kalkoner och påfåglar jag tänkt att jag ska ha utöver hönsen när barnen blir lite större då jag, förhoppningsvis, får lite mer ork och tid :)


Trollvinter har jag haft med på flera listor. Den handlar ju inte direkt om julen, men den ger ändå en sådan fin jul- och vinterstämning.


Julrosen är en av de berättelser som ingår i de tre tunna böcker jag har med julberättelser av Selma Lagerlöf.


Svårt att göra en lista över julböcker utan att ta med Scrooge, inte sant?!


Just denna bok har jag inte läst, men den får illustrera alla Astrid Lindgrens julskildringar. Mycket mer juligt än så kan det väl knappast bli.


Världens bästa Astrid - ja, bortsett från min egen Nasse då ;)

9 kommentarer:

  1. Dickens är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  2. Fannie Flaggs bok har jag haft funderingar på att läsa. Har ju läst om de stekta gröna tomaterna, som jag gillade :)

    SvaraRadera
  3. Fina julböcker du har. En röd liten fågel har jag skrivit upp i min lista. Selma Lagerlöfboken har jag nog inte läst. De andra är ju klassiska. Härlig stämning.

    SvaraRadera
  4. Både Astrid och Selma är mästare på att få fram den där härliga julkänslan! Och så älskar jag Trollvinter förstås :-)

    SvaraRadera
  5. den röda lilla fågeln är så fin. jag blev jättesugen på Trollvinter. här kommer länken till Alcott: https://www.adlibris.com/se/bok/a-merry-christmas-and-other-christmas-stories-9780143122463
    Gogol har funnits också, tror jag, men den hittar jag inte nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det var den jag hittade när jag sökte, men om man läser på boken så står det faktiskt Nikolai Gogol :)

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...