söndag 20 oktober 2019

En smakebit på søndag - Varats olidliga lätthet


Denna vecka utgår smakebiten från den norska bokbloggen Betraktninger. Dela med dig en snutt av det du läser just nu, inga spoilers! Titta in hos Astrid Terese så hittar du massor av lästips.


I fysiken kan vilken skolpojke som helst göra laboratorieexperiment, för att kontrollera om en vetenskaplig hypotes är riktig. Men människan har ingen möjlighet att genom experiment kontrollera en hypotes, för hon har ett enda liv, och hon kan aldrig få klarhet i om hon haft rätt eller fel i att följa sin känslas röst. 

♥ ♥ ♥

Det var kanske för övrigt riktigt, att hon var ansvarig för moderns öde. Hon: det absurda mötet mellan spermien från den mest virile av män och ägget från den skönaste av sköna. I denna ödesdigra sekund, som fått namnet Tereza, hade mamma inlett sitt förstörda livs maratonlopp.





Månadens språk för oktober är tjeckiska och jag har valt att läsa Milan Kundera.


22 kommentarer:

  1. tror att jag sett någon film av Milan Kundera, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här är filmatiserad och var stor på sin tid, så det kanske är den. Du vet, Lena Olin i plommonstop :)

      Radera
  2. Denne boken heter Tilværelsens uutholdelige letthet på norsk. Jeg leste den for noen år siden og likte den virkelig godt. Det er en grunn til at den er valgt ut som en av 1001 bøker du må lese før du dør :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gah, nu fick du mig att sitta och gå igenom hela listan och bocka av, din rackare! ;) Och inte kan jag skryta med att jag har läst särskilt många, bara dryga 100. Men den är ju rätt fokuserad på det amerikanska, och det är inte vad jag läser i första hand :)

      Radera
  3. Den känner jag igen. Tror inte att det är en bok för mig :)

    SvaraRadera
  4. En klassiker jag hört talas om, men aldrig har läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Jag tror att jag har boken stående i hyllan. Har inte läst den än och vet inte om det kommer att bli av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra, men inget om man gillar tempo eller feelgood (nu minns jag för stunden inte vad det är du brukar föredra)

      Radera
  6. Känner ju till själva titeln, men inte så mycket mer än så. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var rätt stor på sin tid, särskilt när filmen kom ut, men nu har den väl fallit lite i glömska. Ja, inte själva titeln, men jag tror inte att så många läser den.

      Radera
  7. Jag funderar också på månadens språk idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul! Då ska jag in till dig och kolla :)

      Radera
  8. Säger som övriga, har hört om, vet att det är en klassiker, men jag har läst få sådana. Krävs nog en utmaning för att få till det...tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
  9. Tack för smakebiten, har dock inte läst något av Milan Kundera själv.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. En klassiker. Läste den för många år sedan.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. En okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  12. En klassiker, men jag har inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. den boken läste jag för många år sedan och tyckte mycket om. hade tänkt läsa om den nu. tack för smakebit och påminnelse!

    SvaraRadera
  14. Har inte läst något av den författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  15. En av mine favoritter av Kundera :)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...