söndag 6 oktober 2019

Öster om Eden


Det här var mitt val av klassiker i september för 6 klassiker på 6 månader - del 4.

Öster om Eden (1952) är Steinbecks stora dramatiska släktroman som löper över tre generationer, där det goda slåss mot det onda, skildrat på samma sätt som i myten om Kain och Abel. I Steinbecks berättelse upprepas kampen genom två generationers brödrapar. I den första generationen är Charles på grund av avundsjuka och ondska nära på att slå ihjäl sin bror Adam. I den andra generationen följer vi bröderna Aron och Caleb, som är söner till Adam och den förförande, men demoniskt ondsinta Cathy. Ett mäktigt verk över livet i USA från inbördeskriget till första världskriget med ett stort och mästerligt skildrat persongalleri.

28 timmar ligger den på och det var inte bortkastad tid. Jag är generellt förtjust i Steinbeck, har nog gillat allt jag läst av honom, så även denna. Den demoniskt ondsinta Cathy är fascinerande och jag blev väldigt förtjust i familjens anställde Li, med kinesiska rötter, liksom den gode vännen Samuel Hamilton.

Nu när jag skriver om den, och minns, så känner jag ännu tydligare hur mycket jag faktiskt tyckte om den.

Filmen har jag däremot inte sett, även om bilder på James Dean i rollen som Caleb dyker upp i huvudet varje gång jag tänker på titeln. Jag blev lite nyfiken på vem som spelar Cathy och googlade fram Jo van Fleet. Och när jag letade vidare efter bilder på henne hamnade jag på Who Dates Who, där det står: According to our records, Jo Van Fleet is possibly single. Ja, kan man vara så mycket annat om man avled 1996? Suck!

2 kommentarer:

  1. Roligt att du tyckte om den! Det låter lovande för jag hittade den på loppis för ett tag sedan. :) Ska bli spännande att läsa den sen.

    SvaraRadera
  2. Jag har nog inte läst något av Steinbeck faktiskt men borde göra det!

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...