torsdag 3 oktober 2019

Helgfrågan vecka 40


Nu stundar åter helgen och det är dags för Mias fråga som denna vecka lyder:

Vad tror du kan påverka bedömningen av en bok, förutom innehållet?
Andras åsikter förstås. Om alla förståsigpåare hyllar en bok kan det nog vara svårt att stå på sig om man tycker att den är usel och inte alls förstår sig på den - och tvärt om. Vi färgas alla av vår omgivning och är mer påverkbara än vi tror och vill erkänna. Det är väl beforskat och man har gjort många häpnadsväckande experiment på området. Jag brukar skriva mina omdömen innan jag kollar recensionerna, för att inte påverkas så mycket, men ibland har man ju läst recensioner innan man ens börjar läsa, och då vete sjutton. Jag vill ju gärna kunna säga att jag minsann inte alls bryr mig om vad andra tycker utan har min egen åsikt, men förmodligen är det inte så, förmodligen påverkas jag en hel del på ett omedvetet plan.

Ett välkänt författarnamn med god renommé kan säkert påverka bedömningen i positiv riktning. Jag misstänker att välkända författare kan "komma undan" med böcker som inte blivit utgivna om en debutant skrivit dem.

Och lite beroende på vad man menar med bedömningen av en bok... Omslaget påverkar i alla fall mig väldigt mycket när jag bedömer om en bok verkar läsvärd, alltså innan jag läst den. Däremot påverkas jag sannolikt inte av omslaget i min bedömning efter jag har läst den.


Bonusfråga:Vad gör du för miljön?
Ja, jag är väl inte guds bästa barn då jag har åtta mil fram och tillbaka till jobbet och ingen fungerande kollektivtrafik. Eftersom jag tog körkort sent lärde jag mig i alla fall eco-driving direkt och fram till igår körde jag på etanol - hur bra det nu är egentligen. Igår bytte jag bil och kör nu diesel, men uppenbarligen är det en miljövänlig variant, för det är låg skatt på den. Långresor gör jag också med bil - jag hatar tåg. Mellan 13 - då jag började pendla - och 45 åkte jag i alla fall bara kollektivt.

Flyger gör jag också, någon gång per år kanske. Fast mellan 2001 och 2011 flög jag inte en enda gång.

Jag är jäkligt duktig på att sopsortera i alla fall. Efter fyra veckor, när det är dags för tömning, är min soptunna bara halvfull, om ens det. Komposteringen sköter jag själv med Bokashi. Eftersom jag har höns blir matsvinnet minimalt också. Jag köper bara svenskt kött, men de veckor jag inte har barnen äter jag i princip inget kött alls. Jag väljer företrädesvis eko när jag handlar, även om jag har en prismässig smärtgräns.

I trädgården har jag många vilda, stökiga hörn där nässlor och tistlar får växa fritt till småkrypens fromma. Jag satsar också på mångfald i trädgården och mycket vårblommor till humlor och bin och många träd. Insektshotell har jag också :) Och jag hjälper årligen till att röja lupiner längs vägen och håller även undan andra främmande invasiva arter.

Jag brukar ha med mig plastpåse när jag går längs stranden i Viken (där mamma bor) och när jag går i skogen och så plockar jag upp det skräp jag hittar. Jag brukar också plocka skräp på p-fickor och rastställen längs vägen när jag stannar till på mina långresor och så brukar jag plocka längs vägen här uppe någon gång per år.

80% av mitt bohag har jag fått (begagnat) av mina föräldrar, ärvt eller köpt på Blocket, auktion eller loppis. De flesta böcker jag köper är också från loppisar eller utsorterade från biblioteket.

Jag är månadsgivare till Vi-skogen och Greenpeace.

Pust! Det blev långt det här :/


6 kommentarer:

  1. Få saker är väl så perfekta att återanvända som böcker. Bibliotek, antikvariat, loppis, bokbörsen...

    SvaraRadera
  2. mysigt med vilda hörn, gör trädgården mer levande.

    SvaraRadera
  3. Jag har fått lära mig ecodriving nu när jag övningskört med barnen. Det existerade inte när jag tog körkort...

    SvaraRadera
  4. Låter som du gör en hel del när det gäller miljön!

    SvaraRadera
  5. Jag undviker också andras recensioner innan jag själv har gjort min bedömning.

    SvaraRadera
  6. Brukar för det mesta undvika att läsa andras recensioner innan jag skriver min egen, men det finns undantag... så visst finns det en risk att man låter sig påverkas av andras perspektiv, även om man verkligen vill tro att det inte är så.
    Det där med bil är ett dilemma. Haft bil sen körkortet som jag tog så snart man åldersmässigt fick. Mest bott på landsbygd utan någon sorts kollektivtrafik som fungerat smidigt till och från jobb, så bilen har då alltid känts som ett behov... egentligen är det i nuvarande livssituation alldeles för dyrt att äga bil. Vill komma på en bättre lösning, men än vet jag inte hur, vet ju heller inte hur framtiden ser ut, men det vet väl egentligen ingen. ;)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...