torsdag 3 oktober 2019

Hett i hyllan #21


Hett i hyllan utgår från Bokföring enligt Monika. Om de där böckerna som stått olästa i hyllan i en halv evighet, men som förtjänar att plockas fram och dammas av.


Den här måste ha stått i hyllan åtminstone 20 år, sannolikt längre. Jag har länge tänkt att jag borde läsa den, i synnerhet som jag tycker att det är kul att läsa afrikansk litteratur och Soyinka dessutom är Nobelpristagare.

Aké är en lättillgänglig och kärleksfull skildring av de tolv första åren i Soyinkas liv i staden Aké, en centralort för engelsmännens mission och handel i västra Nigeria. Hans föräldrar, som är kristna, talar såväl engelska som yoruba med sina barn. Värme och närhet präglar den gästfria, intellektuella och stökiga storfamilj där han växer upp, men tillvaron är alls inte okomplicerad. Modern, som bär öknamnet Vilda Kristna, har butik, ett hetsigt humör och en fallenhet för örfilar och spöstraff, också för mycket små förseelser. Egna barn eller inflyttade yngre släktingar - alla tuktas lika snabbt och grundligt. Fadern, som är överlärare för S:t Peters anglikanska skola i Aké och förtjust i att lägga ut texten, kallas för Essay. Han tycks som en mild man, men när någon ger sig på hans rosenbuskar blir han som ett rasande lejon.


6 kommentarer:

  1. Okänd bok för mig, men den låter intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den kan nog vara riktigt bra, tror jag.

      Radera
  2. Den tror jag att jag har läst en gång i tiden, men det är så länge sedan att jag inte minns hur den var.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, det är underbart! Du har läst ALLA mina hyllvärmare :)

      Radera
  3. Känner varken till bok eller författare. Läser inte speciellt ofta böcker från Afrika, men det händer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir inte så mycket afrikanskt för mig heller, men jag försöker vidga mina vyer och läsa en del "världslitteratur".

      Radera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...