tisdag 1 oktober 2019

Tisdagstrion - Höstkänsla


Tisdagstrion utgår från Helena på Ugglan & Boken och denna vecka är temat Höstkänsla.

Det var ett svårt tema, men med mycken möda och stort besvär har jag ändå knåpat ihop en trio.


Oktobers ljus av John Gardner står oläst i hyllan sedan nära 40 år. Kanske borde ta mig an den.

På en lantgård lever 73-årige James Tate med sin något äldre syster Sally, änka sedan många år och hänvisad till broderns motvilliga gästfrihet. Mellan James och Sally utbryter krig den dag han inte längre står ut med hennes färg-TV som pumpar in den nya tidens vulgariteter i hans hus; han skjuter apparaten sönder och samman och Sally låser in sig i sitt rum och vägrar att komma ut.

(Jag har inga större svårigheter med att identifiera mig med James Tate. Det var en lycka den dagen tv:n försvann ur huset. Halleluja!)



Det var väldigt länge sedan jag läste Tove Janssons Sent i november och jag kan inte påstå att jag minns mycket av den. Kanske dags för omläsning av samtliga Toves - även om ingen av dem kommer i närheten av Trollvinter. Den läser jag som bekant varje år.



Ett år i Jujja Wieslanders trädgård. Jag har inte läst den. Varför i herrans namn har jag inte det? Däremot har jag läst Hannu Sarenströms Rimfrost och trädgårdsdrömmar. En fantastisk bok med magiska bilder, en sådan som man bara tillåter sig att läsa en liten snutt av i taget, för att det underbara inte ska ta slut.


Nej, det är inte fyra böcker, det är tre. Det är ni som ser fel.

;)

22 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, kanske inte vardagsmat i bokvärlden :)

      Radera
  2. riktigt fina höstböcker, Wieslanders bok har jag läst, kanske äger jag den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inbillar mig att Wieslanders är väldigt fin. Har du inte läst 'Rimfrost...'? Den är underbar!

      Radera
  3. Svar
    1. Ja, särskilt trädgårdsböckerna är fina :)

      Radera
  4. Har aldrig läst något av John Gardner, men boken om brodern och systern verkar spännande. Och jag måste läsa mer Tove Jansson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte heller läst Gardner. Minns att jag så förtvivlat gärna ville ha den här boken, men sedan aldrig läste den. Undrar om jag inte köpte den via mammas Månadens bok medan jag fortfarande bodde hemma.

      Radera
  5. Å, hade helt glömt bort den Tove Jansson-boken! Den vill jag läsa igen, tack för påstötningen! (visst är det fantastiskt att man kan ha böcker stående olästa i 40 år, jag har också såna ..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt eller... skrämmande? Nå ja! Har märkt när jag köper böcker till äldste sonen att de ofta står orörda både länge och väl, men så plötsligt blir de jätteintressanta och han är helt såld.
      Jag måste också läsa om Tove Jansson, typ alla :)

      Radera
  6. Tove Janssons sent i November är en av mina favoriter. Den har en härligt melankolisk höstkänsla. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det så? Jag minns den ju så dåligt. Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa om den :)

      Radera
  7. Jag har inte läst någon av dessa, men de verkar ju passa bra i temat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ett mord eller spöke så långt ögat når :)

      Radera
  8. Åh, du fick med alla höstmånader! Så fint. :)

    SvaraRadera
  9. Ja, det fick jag faktiskt. Det såg jag inte förrän nu när du sade det :)

    SvaraRadera
  10. Vilken trio i höstmånader, inte dumt! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk! Jag fick med alla tre utan att ens märka det själv :)

      Radera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...