söndag 4 april 2021

Baby Jane

 

Vad hände med Piki? Hur kom det sig att stans coolaste tjej blev en fånge i sitt eget hem?
Förr var hon fräck och oblyg, nu är hon ett offer för panikångest. Piki har isolerat sig i sin bostad och kan inte ta sig an ens de allra enklaste praktiska göromål. Flickvännernas tröstande ord når inte fram och sorgen är svår att bära. Men mitt i lidandet växer det fram en kantig kärlekshistoria som bär inslag av hopp och skratt.
I sin andra roman, Baby Jane, får Sofi Oksanen marken att rämna under läsarens fötter.

Jag lyssnade på Baby Jane för Månadens språk, mars, som var finska. Jag var lite i valet och kvalet om jag skulle välja Hundparken, Oksanens senaste, eller någon av de tidigare, och tillslut blev det denna. 

Baby Jane kom ut 2005, tre år före Utrensning. När duvorna försvann och Norma kom 2012 respektive 2015. Det är de titlar jag läst av Oksanen. 

Jag hade nog väntat mig mer av den här boken. Att den inte föll mig riktigt på läppen kan bero på att jag tycker att det är så förbaskat tråkigt med äktenskapsskildringar, eller skildring av parrelationer kanske det är mer rätt att benämna det hela nu för tiden. Lika tråkigt som sexskildringar ungefär. Samtidigt tycker jag att det är intressant med skildringar av psykisk sjukdom, men i den här boken fick jag mer känsla av personlighetsstörning - möjligen helt felaktigt - och det tycker jag är rätt tradigt det med. Jag avråder inte någon från att läsa den här boken, den kan nog tilltala många, men för mig var den inte riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...