söndag 4 april 2021

Maresi

 

Maresi Enresdotter nedtecknar denna dramatiska händelse i det nittonde året av den trettioandra Moderns styre. Hon har själv tillbringat fyra år i det Röda Klostret men allt började när Jai kom till ön. 

Hur hittade jag den här boken mån tro? Jag minns faktiskt inte. Kanske var det ändå när jag letade böcker till månadens språk för mars, som var finska. Boken är nämligen finsk, men den är skriven på svenska. Den passar därför inte in just i Månadens språk, men däremot i Prisat, eftersom den belönades med Finlandiapriset junior 2014. 

Maresi är första delen av tre i serien 'Krönikor från röda klostret'. Följande delar heter Naondel och Breven från Maresi

Jag ska definitivt fortsätta med den här serien och jag är också nyfiken på Anaché: Myter från akkade, som ska utspela sig några generationer tidigare. 

Turtschaninoff har skrivit en hel del fantasy för lite äldre barn. Hon är flerfaldigt prisbelönad och har översatts till flera språk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...