måndag 5 april 2021

Järnnätter

Människoödena i ett flerfamiljshus i den lilla finska staden Kuopio återspeglar händelserna den varma sommaren 1940. Vinterkriget är i färskt minne och det ryktas om ett nytt krig. Som tvillingmor är Anna fast i hemmet, nedtyngd under bördan av att sörja för att familjen har varma kläder och mat för vintern. Hon får hjälp av svägerskan Hilda maken Lassi, frigiven från fängelset, har svårt att uthärda sina minnen från kriget och duger inte till familjeförsörjare. Men barnen måste ha mat och svärmor tas om hand. Det blir den nya grannen, servitrisen Helvi, som blåser in nya vindar i Annas liv. Men finns det egentligen några fria val för Anna?  

Järnnätter skildrar arbetarkvinnornas liv under en tid som präglas av krig och rädsla. Finns det utrymme för drömmar och individualitet när livet är fyllt av hårt arbete och oro för de barn som kanske måste sändas ut i krig? Järnnätter är den andra delen i Kuopioserien om Finlands närhistoria. 

Jag tycker verkligen om Sirpa Kähkönen. Hennes språk är så vackert. Tidigare har jag läst Granitmannen och första delen i Kuopio-serien, Kvinnor i svart. Min plan var att läsa Järnnätter som e-bok, men så hittade jag den på biblioteket, helt omärkt, utsorterad, för 5 kronor. Den köpte jag. 

Det är en ganska stillsam och lågmäld skildring, men det händer mycket i boken, högt och lågt, ont och gott, så jag tror att serien kan passa även den som har lite svårt för det där stillsamma, lågmälda och lätt tycker att det blir tråkigt. Det är en jättefin serie och jag hoppas av hela mitt hjärta att resterande delar ska översättas till svenska. Översättningen är för övrigt alldeles utmärkt och gjord av Mattias Huss. Finlands 1900-talshistoria är ju så traumatisk jämfört med övriga Nordens, har jag börjat inse, lite mer på djupet, och jag tycker att den är intressant. 

Ja, hurra! Jag var tvungen att gå in på Lind & Co och se om det inte var fler delar på gång, och det är det. Tredje delen, En vår av is och eld, kommer i augusti. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...