tisdag 20 april 2021

Tisdagstrion - Bäst hittills i år

 

Tisdagstrion utgår från Helena på Ugglan & Boken. Denna vecka är temat Bäst hittills i år.

Sent omsider kommer mitt inlägg. Jag är fullkomligt slut efter att ha jobbat på covidavdelningen veckans första två dagar. Det väller fortfarande in folk. Idag skrev vi ut sex patienter på min sida, och platserna är fyllda igen innan man hinner blinka. Hur som helst...

Det här var ett svårt tema eftersom det var fem (sex) böcker jag hade svårt att välja ut tre av.
 


Rijnevelds prisade och omtalade Obehaget om kvällarna är verkligen väldigt stark och berörande. Mycket bra.



Wolf Hall fick jag äntligen läst och det ångrar jag sannerligen inte. Väl värd allt pris och lov.
 

  

Gangsters och Renegater tar jag mig friheten att räkna som en bok. (Gentlemen läste jag i fjol). Jag har väldigt svårt att sätta ord på hur jag upplever Östergrens böcker (de jag läst), men det är lite som en egen genre som det inte finns något begrepp för. Komplexa, thrilleraktigt spännande, lite av 'en egen värld'; något annorlunda, fascinerande som man får kika in i, som ett tittskåp - helt utan att vara fantasy eller magisk realism. Ett drag som jag tycker att man kan finna även i Donna Tartts Den hemliga historien och Antal Szerbs Resa i månljus (de är de jag kommer på på rak arm). Någon som möjligen förstår vad jag är ute efter? Ha ha!

De två böcker som jag också gärna velat ha med, om jag fått, är dessa (fusk, fusk!):

   


Jag är oerhört nyfiken på att gå in och kika vilka böcker ni andra har listat, men jag bara måste gå och lägga mig nu. Jag kikar in och lämnar ett avtryck, förhoppningsvis i morgon, annars längre fram.

7 kommentarer:

  1. Obehaget om kvällarna står på läslistan. Wolf Hall har jag läst och tyckt jättemycket om. Renegater lyssnade jag mig igenom och bara älskade. så sedan fick det bli Gentlemen och Gangsters också. Dörren jättebra. Minnet av vatten väldigt intressant.

    SvaraRadera
  2. Obehaget om kvällarna har en så läskig titel att den så klart har dragit mina ögon till sig. Har egentligen ingen uppfattning om vad den handlar om 🙂

    SvaraRadera
  3. Obehaget om kvällarna har jag tänkt läsa, och håller med om att Wolf Hall är riktigt bra!

    SvaraRadera
  4. Wolf Hall och Östergrens böcker finns olästa i min bokhylla. Tack för tips om den tredje!

    SvaraRadera
  5. Minnet av vatten var fin å bra :)

    SvaraRadera
  6. Kul att Minnet av vatten kunde ha kvalat in här! Den vill jag ju läsa under året :)

    SvaraRadera
  7. Ja, Minnet av vatten är en sån man minns. Undrar just om det blir någon filmatisering, såsom det var tänkt, av den... eller om det redan blivit, hänger med dåligt i filmvärlden. ;)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...