söndag 21 mars 2021

En smakebit på søndag - Järnnätter

 

Smakebiten utgår idag från Mari på Flukten fra virkeligheten. Dela med dig en snutt av det du läser just nu - inga spoilers!

Och pojkarna trängde sig in i den jublande cirkeln med utsträckta halsar och smutsiga öron spretande från sina snaggade huvuden, och då såg de något äckligt. Anna Tuomi gick runt cykeln och fram till gubben som hade lett dit den, och ryktet gick snabbt bland pojkarna att det var en civilklädd polis, men någon fnös: Det är Hanski Kokkonen, mor vet, han bodde här i huset förut. Och när pojkarna tisslande och tasslande makade sina magra pojkkroppar längre in mot händelsernas centrum såg de hur Anna Tuomi pussade Hannes Kokkonen, och det var riktigt äckligt, och de som inte hann se det fick en snabb redogörelse för händelsen, och pojkarna flydde äcklat tjutande från platsen.




Järnnätter är andra delen i Sirpa Kähkönens Kuopio-serie som utspelar sig under 1900-talets första del, under krigs- och mellankrigsåren. Första heter Brudar i svart. Jag tror, tyvärr, att inga fler är översatta till svenska - än - men de är nog uppe i sju på finska. Och jag är osäker på om de finns på norska. 

Och eftersom det tydligen är Världspoesidagen idag, så kompletterar jag med en dikt från diktsamlingen jag just nu läser. 


Min hjärna är en okänd kontinent

Aldrig sedda floder grenar sig där

I obestigna berg
finns makalösa sånger ristade med tecken
som aldrig jag ska tyda

Min tid är för kort
Min pilspets alltför trubbig

Andra kommer efter

Utforskar tunnlarna
Kartlägger vävens givna sammanhang
avtäcker mönster finförgrenade
Tunnare och lättare än spindelnätens
skuggor
Pulserande av blod

När den tiden kommer är min hjärnas
kontinent sedan länge multnad
i sin omslutande skål

Och frågan om Gud lika obesvarad


Elsie Johansson var 48 år då hon debuterade som författare. Hon är kanske mest känd för trilogin om Nancy (Glasfåglarna, Mosippan, Nancy). Hon fyller 90 år 1 maj. Grattis i förskott!


10 kommentarer:

  1. Jag läste alldeles nyligen den här boken, den andra i en serie på fem. Tror de övriga delarna ännu inte är översatta från finska. Elsies böcker tycker jag mycket om, jag kände inte till att hon skrivit poesi. Tack för smakbitar

    SvaraRadera
  2. Elsie Johanssons böcker känner jag till, men inte den finska serien. Tack för tips.

    SvaraRadera
  3. Jag borde verkligen läsa Sirpa Kähkönen, inte minst för att hon var så sympatisk när hon var på författarbesök till biblioteket där jag jobbar!

    SvaraRadera
  4. Ja, jösses. Pussar är ju så ofantligt äckligt. Okänd bok och författare för mig. Sirpa Kähkönen alltså. Elsie Johansson känner jag till.

    SvaraRadera
  5. Jeg kan ikke finne noen Sirpa Kähkönen-bøker på norsk. De hørtes interessante ut.
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
  6. gillar Elsies böcker, nyfiken på Kähkönen

    SvaraRadera
  7. Jag blev jättenyfiken på Brudar i svart när den gavs ut på svenska men har ännu inte läst den!

    SvaraRadera
  8. har tänkt att jag ska läsa Sirpa Kähkönens Kuopio-serie. den presenterades för ganska länge sedan i något sammanhang och jag tyckte att den lät intressant. Elsie Johansson är en fin författare som jag läst en hel del av. tack för smakebit och dikt

    SvaraRadera
  9. Jag gillar det där med de spretande smutsiga öronen :)

    Dikten var fin.

    SvaraRadera
  10. Jag har läst de två första av Kähkönen, tyckte mycket om dem! Trevligt med poesi, tack för smakbitarna! Har lite problem med att kommentera på din blogg, gick inte alls igår, hoppas det funkar idag.......

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...