söndag 28 mars 2021

En smakebit på søndag - Sändebudet

 

Denna vecka utgår smakebiten från Astrid Terese på Betraktninger. Dela med dig en snutt från veckans läsning - inga spoilers!

"Det är min farbror. Han säger själv att man inte behöver några vilopauser mer när man är över hundra år. Om jag föreslår att han ska ta en paus och dricka lite te blir han arg och skäller på mig och säger 'Ungdomar nuförtiden ägnar mer tid åt vilopauser än åt arbete'".Yoshiro nickade kraftigt och svarade: "Gamla människor har i alla tider klagat på de unga. Det lär vara bra för gamlas hälsa att klaga. Det sägs att om man mäter blodtrycket på dem efter att de har talat illa om ungdomar ser man att det har sjunkit"

I en närliggande framtid, i efterdyningarna av en stor katastrof, har Japan isolerat sig från omvärlden. Barnen är så svaga att de knappt kan gå, medan de äldre tycks odödliga. Här lever pojken Mumei med sin gammelmorfar Yoshiro. Mumei är sjuklig och svag, men ändå omgivningens ljus och hopp.

Jag är lite dålig på att hålla min TBR. Helt oplanerat fick jag med mig den här från biblioteket, med två veckors lånetid. Bara att sätta igång :)

13 kommentarer:

  1. Tänk vad man kan få med sig från biblioteket 😁

    SvaraRadera
  2. blir lite nyfiken, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Biblioteket kan en få med sig mycket olika från :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten, den låter annorlunda.

    SvaraRadera
  5. Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Haha - det var ju en bra effekt av klagandet i så fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Nu vet jag hur jag ska bete mig om jag får högt blodtryck :)

      Radera
  7. Det där lät intressant, en dystopi dessutom, måste kollas upp. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  8. Denne har jeg lest mye om. Den virker annerledes og spennende.
    Så nå bestilte jeg den på biblioteket :)
    ha en fin søndag videre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Då får vi hoppas att du gillar den. Ha en fin söndag du med!

      Radera
  9. den här boken har jag i min läshög.det blir lite svårt. Japan är ett stort intresse medan jag tycker att dystopier kan vara svåra att läsa. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Det är inte bara ungdomen som var bättre förr. Även framtiden var bättre förr ;)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...