lördag 1 maj 2021

Månadens språk är rumänska

 


Maj månads språk är rumänska. Det visade sig vara lite svårt att hitta rumänska författare som skriver på rumänska, och inte har jag haft mycket tid att leta heller, eftersom jag i tre veckors tid har jobbat över alla dagar utom en och nu behöver bli klar lite snabbt för att kasta mig iväg till lilla mamsen i Skåne.

Nå väl, man tager vad man haver... Herta Müller skriver på tyska, Panait Istrati skrev på franska, Hedi Fried skriver - som bekant - på svenska, Dominica Radulescu skriver på engelska och Gabriela Melinescu skriver på rumänska, franska och svenska. Mircea Cartarescu skriver i alla fall på rumänska och Huliganens återkomst och Skruvstädsblomman ska också vara författade på detta språk. 

Själv tänker jag läsa Cartarescu och Müller.




  
  

  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...