fredag 28 maj 2021

Agathe


Kärlek, död, livsglädje och ensamhet - med lätthet och glimtar av lågmäld humor hanterar Anne Cathrine Bomann livets stora frågor i denna underbara debut.  

En livstrött psykiater i 40-talets Paris räknar dagarna till pensionen. Men allt ställs på ända när han motvilligt tar emot en ny patient, en ung kvinna som absolut vill gå i terapi hos just honom. Samtalen med patienten Agathe får honom allt mer ur balans, vem av dem är det som behöver hjälp egentligen? 

Jag har haft den här boken nersparad på Storytel ett tag och hade någon idé om att jag skulle lyssna på den på danska. Det blev aldrig av och sedermera har den kommit på svenska också. Jag passade på att lyssna på den i april då månadens språk var danska. Jag visste att den skulle handla om en psykolog närmande sig pensionen, men jag hade missat/glömt bort att den utspelade sig i Paris på 40-talet; jag var helt inställd på dansk nutid och blev glatt överraskad.

Det här är en väldigt charmig liten bok som som jag är glad att äntligen ha lyssnat på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...