söndag 2 maj 2021

TBR maj

 

Det har inte gått så bra med mina TBR i år och april var inget undantag från denna trend. Jag har jobbat förskräckligt mycket och det jag har gjort har dessutom varit mer krävande än vanligt. På tre veckor är det bara en dag då jag inte jobbat över. Det är framförallt läsningen som kommit i kläm även om jag ofta, när jag åkt hem från jobbet sent om kvällarna, varit så trött att jag inte orkat lyssna på någon bok, inte ens musik. 

Av åtta planerade böcker för april hann jag bara tre - varav en var en kort diktsamling. Ja, ytterligare två oplanerade diktsamlingar läste jag faktiskt, när jag tänker efter. Av ljudböckerna hann jag med alla utom Shuggie Bain, men i gengäld lyssnade jag på Agathe, som jag kom på är dansk, vilket var månadens språk.

Jag går ut ännu försiktigare denna månad, så får vi se hur det går. Ingen mer placering på covidavdelning har jag i alla fall i maj, så förhoppningsvis lättar det på jobbfronten


Böcker



Det var lite svårt att hitta böcker skrivna på rumänska till Månadens språk. Herta Müller är förvisso från Rumänien men skriver på tyska. Det får duga. Passar också i Förkovran då hon är Nobelpristagare.



Mircea Cartarescu skriver i alla fall på rumänska. Ingen av dessa två, räknar jag med, kommer att vara vidare lättläst.


Efter solen fick jag inte läst i april. Kräver lite tid, lugn och ro eftersom mitt ex är på danska. Passar i Förkovran eftersom den tilldelades Nordiska rådets litteraturpris 2019.


Ljudböcker

Shuggie Bain hann jag inte med i april, så den ska jag lyssna på när jag åker hem från Skåne, tänkte jag. Eftersom den är lång är det skönt att ha åtta timmars sammanhängande tid att lyssna. 

I övrigt tänkte jag klämma några klassiker och Nobelpristagare för Förkovran.


Jag har bara läst Ett jävla solsken och länge haft lust att läsa Ester Blenda själv. Den här har jag precis börjat lyssna på.



Thomas Mann passar i Förkovran som varandes Nobelpristagare.



The Wood for the Trees får bli månadens bok för Naturlig läsning. Jag älskar de här brittiska naturböckerna. Aprils Wilding var väldigt bra.



Skärvor av ett liv har jag haft på läslistan väldigt länge och nu har den kommit som ljudbok, vilket förenklar en del för mig. Hédi Fried kommer faktiskt från Rumänien, så jag passar på nu när rumänska är månadens språk, även om boken nu är skriven på svenska. 



George Eliot har jag faktiskt inte läst förut. 



Samma som med Ester Blenda Nordström: jag har läst om Elin Wägner, men inte henne själv. 



En förlorad värld har nyligen kommit som ljudbok, inläst av Reine Brynolfsson minsann! Man tackar och tar emot allra ödmjukast. Jag är fortfarande lyrisk över hans inläsning av Ulysses.

2 kommentarer:

  1. Jag har läst tre av Ester Blenda Nordströms böcker och tycker de är riktigt intressanta :)

    SvaraRadera
  2. En piga bland pigor är spännande läsning. Silas Marner kan jag också rekommendera.

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...