lördag 22 maj 2021

Veckans mening - vecka 20

 

Veckans mening utgår från Robert på Mina skrivna ord. Bjud oss på en mening från veckans läsning! En mening som av en eller annan anledning fått dig att stanna upp.

Det har blivit lite dåligt med deltagandet det senaste för min del. Det har varit så förskräckligt mycket att jag bara inte haft tid och ork - men viljan finns.

Men vem låter väl sig hindras av sitt förnuft här i livet?

Meningen kommer från Kyra Kyralina av Panait Istrati som jag äntligen tog mig i kragen och läste för Månadens språk. Jag vet inte hur länge den stått i hyllan. Sannolikt 30 år eller något. Mitt ex är tryckt 1988.

Och det var ju jäkligt dumt att låta den stå i hyllan så länge. Det är en riktigt charmig och mustig berättelse och jag har börjat söka runt på Bokbörsen efter fler böcker av Istrati.



Istrati skriver här med stor närhet och berättarglädje om lemonadförsäljaren Stavros bittra levnadsöde. Denne berättar om sitt märkliga och ofta ofattbara liv för pojken Adrien - Istratis alter ego. Stavro är son till en välbeställd hantverkare och hans vackra men otrogna hustru. Modern lever sedan en tid ensam tillsammans med Stavro och systern Kyra. En dag slås detta redan mycket bristfälliga liv i spillror, modern misshandlas av maken och barnen kastas ut i en värld som inte vet vad godhet är.

Panait Istrati (1884-1935) föddes i Rumänien som son till en rumänsk mor och en grekisk far. Han skrev på franska. Istrati var en väldigt spännande person, läs gärna mer om honom här.


4 kommentarer:

  1. Ligger mycket i den meningen ;)

    SvaraRadera
  2. Bra fråga! :) Författaren kände jag alls inte till.

    SvaraRadera
  3. Ditt exemplar är tryckt året jag föddes :)

    SvaraRadera
  4. Känner till både författare och bok. men jag tror inte att jag läst den. jag tror att boken kommer från Bra böcker som så många andra och den fanns i min morbrors bokhylla. tack för smakebit och påminnelse°

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...