onsdag 26 maj 2021

Rödby - Puttgarden

 

Inom loppet av en vecka dör fyra personer i Rödbyhamn, på den danska sidan vid färjelinjen Rödby-Puttgarden. Men denna roman är ingen deckare. Istället är det en berättelse på hemingwayskt vis.

Två systrar bor tillsammans i en lägenhet i Rödbyhamn och arbetar i parfymeriet på färjorna. Tine har fått en baby och Jane vill inte fortsätta studera i Köpenhamn utan kommer tillbaka. Män kommer och går i deras liv, precis som män gjorde hos systrarnas mor.

Ja, det här låter ju inte särskilt upphetsande. Och vardagsrealism är inte riktigt min grej, inte nutida vardagsrealism i alla fall. Men faktum är att jag tyckte mycket om den här boken. Den var otroligt lättläst och - av någon anledning som jag inte riktigt förstår - väldigt fängslande. Jag vill minnas att jag plöjde igenom den på en dag. 

Jag läste boken i april då månadens språk var danska. Helle Helle har belönats med Danska Akademiens stora pris, så den passar även in i utmaningen Prisat. 

Helle Helle ska jag absolut läsa mer av. Tror jag har åtminstone en på vänt i hyllan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...