lördag 19 januari 2019

Helgfrågan vecka 3


Har du avslutat någon serie för att den blivit superdålig?

Räknas deckare med samma huvudperson som serie? Nå väl, jag kör på det...

Jag hade en idé om att jag ville bli rättsläkare och blev helt till mig i trasorna när jag hittade första Scarpettaboken. En bok om en rättsläkare!? Wow liksom! Ja, det var långt innan varenda tv-deckare med självaktning hade en rättsläkare med, ofta kvinnlig, gärna korrekt, lite överlägsen och sarkastisk. Jag tror att jag läste tre stycken på svenska - översatta i fel ordning, var de också - innan de "tog slut" och jag fick fortsätta på engelska. Kan jag ha läst åtta innan jag tröttnade ur totalt på att det blev mindre och mindre rättsmedicin och mer och mer utstuderad tortyr. Det var då jag gav upp det där med deckare, som jag tyckte alla blev mer och mer utstuderade och osmakliga.

Det här var den första jag läste. En gång i tiden älskade jag de där böckerna så förtvivlat att jag inte har kunnat göra mig av med dem, trots att jag rensat ut och skickat vidare i princip alla pocketböcker jag när jag väl läst ut dem. Ibland tänker jag att det skulle vara kul att läsa om dem - i alla fall de där första.


Nej, jag blev ju inte rättsmedicinare. Herregud, vad tänkte jag på? Jag som är så äckelmagad och känslig och tycker att fluglarver är typ det äckligaste som finns i hela världen.

Och nej, jag kan ju egentligen inte påstå att jag slutade läsa för att de var superdåliga. Bara dåliga för mig.

En annan serie som faktiskt blev superdålig är denna


Jag var helt fascinerad av Grottbjörnens folk när den kom, men redan Hästarnas dal var egentligen rätt bedrövlig, smetigt tantsnusk och hjältinnan i Allersromanklass. Mammutjägarna orkade jag aldrig igenom. Uppenbarligen har det skrivits ytterligare tre delar, upptäckte jag nu när jag googlade. Det hade jag inte en aaaning om.

Bonusfråga: Har du något tips på en bra tv-serie? 

Jo men faktiskt! Jag har ingen tv och tittar inte på serier, men då, på den tiden jag ännu hade en, gick en svensk serie som jag tyckte var otroligt bra: De drabbade "en rysarhistoria med inslag av fantasy och science fiction". Det är underligt att den inte gjorde större intryck än vad den verkar ha gjort. Jag har letat efter den vid flera tillfällen, men inte lyckats hitta den, ens på DVD. Men nu plötsligt! Den ligger på Öppet arkiv. Och nu när jag har hittat den så bara måste jag se om den. Otroligt bra! Eva Röse var urläbbig, hu! Så där att jag tänkte att om jag skulle råka springa på henne på stan så skulle jag få världens stresspåslag per automatik.


På den tiden det begav sig brukade jag titta på Downton Abbey - men den är ju allom bekant. Karl för sin kilt gillade jag också och så var jag rätt förtjust i Eureka och Star Trek Voyager. Ja, och så Skam förstås, men även den lär vara allom bekant. Och den såg jag på datorn, för den är ju hyfsat ny. Jag älskar introt till Eureka. Har den som ringsignal på mobilen :)


8 kommentarer:

  1. De drabbade minns jag. Karl för sin kilt är en charmig sak. Den går på SVT ibland.

    SvaraRadera
  2. Skam.. Karl för sin kilt... Jamen visst - jättebra serier!
    Och jag slutade också läsa om Scarpetta. Gillade den jättemycket länge, men sen var det som böckerna blev kopior av föregående, och alla alltid var ute efter henne

    SvaraRadera
  3. Ja, Karl för sin kilt och Star Trek Voyager var ju toppen, säkert sådana serier som håller för en repris. De drabbade lät ju spännande, och Eureka blir jag såklart nyfiken på, tack för tips! :)

    SvaraRadera
  4. Scarpetta tyckte jag väldigt mycket om. Från början. Läste fem böcker, men inte i ordning, sedan fick det räcka. Jag har till och med lyckats ge bort dem.

    SvaraRadera
  5. Eureka har jag sett sporadiskt. Scarpetta testade jag några böcker av, men det var inget för mig heller.

    SvaraRadera
  6. Visst är Grottbjörnens folk-serien lite år tantsnuskhållet, men jag har läst hela serien med behållning ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, klart att man ska få fröjdas av lite tantsnusk om man vill! :)

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...