fredag 19 juli 2019

Desirada


Nej, omslaget på mitt ex är inte lika fint som det jag lade upp i En smakebit... för någon vecka sedan, men det gör ju inte boken sämre.

Marie-Noëlle har aldrig vetat vem som är hennes far. Hennes mor Reynalda var bara fjorton år när Marie-Noëlle föddes och kort därefter överlämnas hon i den barnlösa Ranélises vård när Reynalda reser till Paris för att söka lyckan. Strax efter sin tioårsdag får Marie-Noëlle brev från sin mor som vill att de ska återförenas i Frankrike. Nu tvingas hon lämna tryggheten på Guadeloupe och resa ut i det okända. I Paris grå förorter väntar ingen öppen famn; Reynalda är känslokall och avvisande.

När Marie-Noëlle är sexton år diagnostiseras hon med tuberkulos och skickas på sanatorium i Nice. Kvällen innan hennes avresa avslöjar Reynalda att hon hela sitt liv har plågats av en fruktansvärd hemlighet som hör samman med Marie-Noëlles okände far, vars identitet hon vägrar att avslöja.

När Marie-Noëlle många år senare nås av beskedet att Ranélise har gått bort, bestämmer hon sig för att resa tillbaka till Guadeloupe och söka sanningen.

Desirada är en berättelse som sträcker sig över tre generationer och tre kontinenter. Det är en familjesaga om förlorad kärlek, om mörka hemligheter och gäckande sanningar.

Maryse Condé tilldelades Nya Akademins alternativa Nobelpris 2018, en reaktion mot att inget litteraturpris delades ut på grund av turbulensen i Svenska Akademien. Jag kan inte låta bli att fundera över vad som händer om Svenska Akademien hade för avsikt att ge henne priset. Allt tyder väl på att de hade pristagare på gång egentligen, och i år ska det bli två. Inte bra, tycker jag. En av pristagarna kommer ofelbart att hamna i skymundan och det tycker jag är synd. Hur som helst...

En jättebra bok som jag verkligen rekommenderar, liksom den jag tidigare läst av Condé, Färden genom mangroven. Dags att ta itu med nästa Condé-titel, för nog är det Nobelprisklass alltid.

Boken ingår i utmaningen 3x3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...