onsdag 3 juli 2019

Spela för mig Zorba


En bok som jag tror de flesta känner till, på grund av filmen och musiken, men som kanske inte så många har läst. Med min faiblesse för Grekland har det stört mig en smula att ha den oläst, men nu så.

Berättaren, en ung boklig man med författarambitioner, träffar den äldre Alexis Zorba på ett café i Pireus, där han väntar på en båt hem till Kreta. Ta mig med! säger Zorba. "Författaren" har en kolgruva på Kreta och han lejer Zorba som förman. Vänskapen mellan dessa omaka två utvecklas alltmedan gruvbrytning och byliv pågår. En underbar, mustig historia med mycket existentiella funderingar - nå nå, inte låta sig skrämmas! - från bådas sida. En fantastisk bok!

Enligt uppgift var Kazantzakis påtänkt för Nobelpriset i åratal, och han ska ha förlorat det till Camus 1957 med bara någon röst. Hade han inte dött samma år är det inte otroligt att han fått det. Hans mest kända roman förutom denna är Kristi sista frestelse, som jag tänker försöka ta mig an under hösten. Den har filmatiserats i regi av Scorsese med Willem Dafoe som Jesus och Harvey Keitel som Judas och jag tror faktiskt att jag har sett den för länge sedan. Brukar den inte visas under påsken förresten? - undrar hon som ingen tv har.

Månadens språk för juni var grekiska och det här var mitt val - bland annat.


2 kommentarer:

  1. Nu hör jag Zorba-musiken i mitt huvud! :-) En riktigt bra bok, det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är en riktig pärla. Och musiken å.

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...