torsdag 24 juni 2021

Hamnet

 

I 1500-talets England förälskar sig en fattig latinlärare i den excentriska Agnes. Hon vandrar runt på familjeägorna med en falk på axeln och är lika fruktad som eftertraktad för sina kunskaper om läkeväxter. Mötet leder till äktenskap, de flyttar till Stratford och får tre barn: dottern Susanna och tvillingarna Hamnet och Judith.

Agnes går in i rollen som omsorgsfull mor och fru, samtidigt som hennes mans författar­karriär börjar ta fart och pesten härjar runt om i landet.

När hans tvillingsyster blir svårt sjuk är det den elvaåriga Hamnet som ger sig ut för att hämta hjälp. Men tragiskt nog är det istället han själv som dör. Fyra år senare skriver hans far tragedin Hamlet.

Hamnet är en hypnotisk bladvändare om de händelser som inspirerade William Shakespeares mästerverk Hamlet. Det är ett rörande porträtt av ett äktenskap och det starka bandet mellan tvillingsyskon, och en förkrossande gestaltning av en familj härjad av sorg och förlust.

Ja, så kom jag då äntligen till skott med Hamnet - en bok som funnits på läslistan alltsedan jag såg den som nominerad till Women's Prize for Fiction. Då fanns den inte på Storytel, ens på engelska, men jag tänkte att den nog snart skulle dyka upp. Det gjorde den inte. Inte snart. Och när den väl dök upp kom jag mig i alla fall inte för. Jag funderar på om jag inte borde börja beställa hem de nominerade böckerna direkt när jag blir nyfiken på dem. För det är likadant i år, bara Yaa Gyasis bok finns på Storytel, till och med som ljudbok, på svenska, och detta sedan ett bra tag. Jag är jäkligt sugen på Piranesi. Nå ja, Hamnet var det ju...

Jo, den är precis så bra som alla säger och väl värd sitt (sina?) pris(er?) och alla lovord. Det är verkligen exakt en sådan bok som jag brukar älska: fantastiskt språk, lågmäld, fina miljöbeskrivningar, stark naturanknytning, ett mått av magi, historisk... Möjligen förvånar det mig en smula att så många andra älskar den. De böcker som faller mig på läppen brukar av en majoritet uppfattas som för långsamma, för lågmälda, för ordrika, för mycket miljö, för smala, för...

Jag läste boken som e-bok på Storytel men jag undrar om jag inte borde skaffa mig ett fysiskt ex, inbundet, på engelska. Jag kanske skulle beställa den tillsammans med Piranesi :)

Allt sedan jag första gången gick igenom punkterna på årets Kaosutmaning, så har jag tänkt att just Hamnet ska in på punkt 8: Läs en bok du tror kan bli en favorit. Nu är Hamnet införd och den blev mycket riktigt en favorit. 

Och eftersom Hamnet fick Women's Prize for Fiction 2020 så passar den även in i utmaningen Prisat.

3 kommentarer:

  1. gillar omslaget med H.... 😊. gillade boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är riktigt fint och passar boken väl.

      Radera
  2. Vill verkligen läsa den här. Och Piranesi för den delen :)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...