tisdag 1 juni 2021

Månadens språk är samiska

 


Månadens språk för juni är samiska. Men faktum är att jag inte hittat mycket vettigt översatt från samiska, ens på Libris. De första två böckerna nedan ska vara samiska i original, men är kanske inte helt lätta att få tag på, så i övrigt gör man som Kajsa Warg... 


 


Böcker skrivna av samer:

 

 

 

 

Áddjá och renen av Simon Issát Marainen, radionovell



Böcker skrivna om samer:

 

 


Själv har jag sparat Stöld och Kåtornas folk just till Månadens språk och så tänkte jag lyssna på  Laestadius Augustprisade ungdomsroman Tio över ett. Men det är fler som lockar, vi får se vad jag hinner.

Aednan, Herrarna satte oss hit, Vaka över dem som sover, Och bergen skall rämna och Kautokeino, en blodig kniv har jag redan läst. 

2 kommentarer:

  1. Jag hittade ett par andra böcker än de du nämnt ovan. För en gångs skull skrev jag också ett inlägg om månadens språk i dag. :) Här är direktlänk: https://jmholmstrom.blogspot.com/2021/06/manadens-sprak-ar-samiska.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja! Vad bra! /Scylla på jobbet

      Radera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...