torsdag 24 juni 2021

Kirke

 

Kirke är den första häxan i litteraturen. En kvinna med mer makt än vad samhället ansåg lämpligt. Hon var gudinnan som förförde Odysseus med trollformler och förvandlade hans manskap till svin. Madeline Miller lyfter ut Kirke ur Odysséen och ger henne en egen bok – som blir något så ovanligt som en kvinnlig äventyrsberättelse. Det är en kraftfull och tidlös saga för vuxna, om en kvinnas kamp för överlevnad och frihet.

Jag älskar ju grekisk mytologi - ja, mytologi generellt och Grekland och grekiskt generellt - därför åkte den här in på läslistan direkt då jag första gången såg den. Efter det läste jag (i e lyssnade på) Millers The Song of Achilles och fullkomligen älskade den. Den var med på min Bäst 2020. Ändå tog det mig alltså all denna tid att komma till skott. 

Kirke är vacker, grym, magisk, poetisk, äventyrlig och samtidigt enkel, jordbunden och naturnära. Låt er för all del inte avskräckas av den andefattiga baksidestexten. Det är en underbar bok, en bladvändare som jag läste ut på knappt två dagar, och jag älskade den. En riktig Scyllabok (som förövrigt handlar även om Skylla; jag må dock säga att jag känner mig mer befryndad med Kirke än med henne) och för mig är den i mångt och mycket lik Hamnet, som boktyp. Delvis, kanske, för att jag känner mig så tilltalad och förundrad av Häxan, kvinnan som vandrar i skogen, i full kontakt med naturen med helandet i fokus och magiska förmågor (som kanske inte är så magiska egentligen). Både Kirke och Hamnet åker direkt in på 'Bäst 2021-listan'.

Och förresten har jag nu klickat hem inbundna ex av Circe, The Song of Achilles och Hamnet - ja, de engelska - som jag funderade på i förra inlägget. Ja, och så Piranesi (det är en faun på omslaget vill jag påpeka för den som har förmågan att se) 😃

Circe av John William Waterhouse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...