tisdag 20 november 2018

20 snabba om hösten

Jag sprang på den här hos Enligt O för någon vecka sedan och tänkte att Kul, den ska jag göra! Men så glömde jag av den, tills den dök upp igen hos Vargnatt. Och nu djeflar!

höst eller vår? Trots att jag får svårare och svårare med mörkret ju äldre jag blir, så måste jag säga höst. Jag tycker om det där mättade hos hösten, doften, luften, färgerna... Våren låter bra. Man tänker på värme, sol, spirande grönska krokus och scilla, men det är ju först i slutet på maj det brukar bli lite ordning på torpet. Innan dess är det kallt, blåsigt, jävligt, skitigt, fult och man har en skarp svidande sol rakt i ögonen hur man än vänder sig. Blä!

snö eller regn? Det får bli snö även om jag kan tycka om regn också, när det inte är iskallt och blåsigt. Jag hatar blåst. Från djupet av min själ hatar jag när det blåser. Jag blir folkilsken.

glögg eller varm choklad? Glögg, solklart! Bleve jag inte full skulle jag kunna hälla i mig en flaska om dagen utan minsta bekymmer.

pepparkakor eller lussekatter? Gillar båda, men kanske är peppisarna lite bättre ändå.

tv-serie eller film? Tittar sällan på någondera, men film skulle jag gärna se mer av. Problemet är att jag gillar smal film och här går i princip bara amerikanska storfilmer och svenskt trams. När jag bodde i Stockholm fanns ju Zita, Kvartersbion och Victoria att tillgå. Tv har jag ingen och nu när jag precis fått fiber inkopplad och har kollat Netflix utbud, så är där ju bara skit. Lite smalare filmer går väl för all del att beställa hem på DVD, men jag har ingen lust att hosta upp ett par hudra för en film jag ser en gång. Dessutom så har DVD-spelaren i min dator börjat krångla och varken i Drakens eller Trollets datorer finns någon.

teater eller musikal? Försöker desperat komma på om jag någonsin sett en musikal. Det borde jag kanske göra :)

deckare eller feelgood? Ingendera egentligen, fast mer gammaldags deckare, utan utstuderad tortyr, funkar.

pocket eller inbunden? Alltså, det är något med pocket, jag vet inte riktigt vad. Fast det gäller förstås bara skönlitteratur.

e-bok eller ljudbok? Jag lyssnar väldigt mycket på ljudböcker. E-bok har jag aldrig ens testat.

bokmärke eller hundöra? Nog blir det hundöron både här och där men eftersom det är så kul med fina bokmärken så väljer jag det. Konstigt att jag ofta inte kan hitta något av alla de hundra när jag behöver. Därav hundöronen.

en i taget eller slalomläsning? Härtill är jag nödd och tvungen. Jag lyssnar på ljudbok när jag kör bil och fixar här hemma men vill läsa på vanligt sätt om jag får en stund över - och har ro i kropp och knopp. Därmed blir det per automatik slalom.

bibliotek eller bokaffär? Jag tycker om båda, men det blir bibliotek för att det är en sådan fantastisk förmån vi har här i landet med gratis bibliotek för alla.

bokblogg eller booktuber?  Blogg, med Vargnatts vloggar som enda undantag :) Har inte sett någon annan. Inte letat.

instagram eller facebook? Har FB-uppehåll för att jag inte orkar med allt rasistiskt skit och alla idiotdelningar med noll föregående källkritik eller tankeverksamhet som hamnar i mitt flöde

På spåret eller Så mycket bättre? Jag har ingen tv och tittar inte på någondera, men jag har ju sett tidigare.

Lady Gaga eller Barbra Streisand? Ingen av dem berör mig det bittersta.

Ingemar Bergman eller Vilhelm Moberg? Jag gillar verkligen Moberg. Tyckte förvisso väldigt mycket om Fanny och Alexander, men vet inte om jag varit särskilt förtjust i något annat av Bergman. Fast det var i ärlighetens namn säkert 30 år sedan jag såg något.

hyacint eller amaryllis? Egentligen båda, men måste jag välja en så blir det hyacint, för doften.

adventsstjärna eller adventsljusstake? Bägge. En masse! Jag älskar adventstiden.

julböcker eller julmusik? Älskar jul- och adventsmusik, i synnerhet den sakrala.

2 kommentarer:

  1. Hedrad över att mina videoinlägg är de enda du tittar på! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. <3 Ja, det är något med dina inlägg :)

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...