fredag 16 november 2018

Helgfrågan v 46


Helgfrågan som utgår från Mias bokhörna lyder idag:

Har någon adventskalender?

Ja, jag är faktiskt barnsligt förtjust i adventskalendrar ända sedan jag var barn. Jag hade alltid kalendern som hörde till TVs adventskalender, långt upp i tonåren då det ansågs barnsligt och urtöntigt med dylikt. Särskilt förtjust är jag i sådana där gammaldags med glitter, ha ha. Det förträngde jag nog under mina första tjugo vuxenår, men nu är jag så gammal att jag kommit ut ur garderoben och kan erkänna det öppet.

Det är något med det där med att "kika in". Jag minns hur fascinerad jag var som barn av Biologiska muséet, på Djurgården, där man kunde titta in i ett hål i väggen och se ett helt landskap öppna upp innanför. Jag minns också att jag på teckningen (som numera heter 'bild') i högstadiet såg alster från en annan klass i form av tittskåp gjorda av skokartonger, med ett litet titthål i ena gaveln och andra gaveln täckt av silkespapper, som gav ett färgat sken åt landskapet innanför. Jag var mäkta imponerad och helt enkelt tvungen att tjuvkika in i vartenda ett. Och under de 40 år som har förflutit sedan dess har jag haft en längtan att försöka åstadkomma något dylikt. Kristyrägg är en annan form av "titt-in" som jag är särdeles förtjust i.

I ett skåp väntar en adventskalender i form av ett pepparkakshus, med glitter. Ett sådant där som man viker och klistrar ihop så att det blir tredimensionellt. Jag har köpt det till barnen, men kanske blir det jag som roas mest av det. Om jag känner mig själv rätt så kommer det att inhandlas fler före advent.


Bonusfråga: Choklad eller chips?

Oj oj, det beror verkligen på. Jag gillar båda lika mycket, men ibland passar det ena bättre, ibland det andra.  Chokladen får gärna vara mörk, men inte mer än 70%. Fast jag slafsar i mig schweitzernöt med god aptit också. När det gäller chips är jag mest förtjust i sourcream & onion, vanliga av lantchipstyp och rotfruktschips.

14 kommentarer:

  1. Äter inte mycket chips, men gillar rotfruktschips. Har tänkt att jag ska testa någon gång att göra äppelchips men har inte gjort det än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äppelchips låter gott. Antagligen är det rätt lätt att göra rotfruktschips också, men jag har liksom aldrig kommit mig för.

      Radera
  2. kalender har jag slutat med, men kalenderljus har jag alltid. choklad och chips är gott, men chips äter jag inte så ofta ändå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalenderljus brukar jag också ha, men det glömde jag att ta med. Jag har ett favoritljus när det gäller sådana, som är lite svårt att få fatt på. Det är ganska färgglatt med små figurer med julanknytning. Jag minns det sedan jag var barn, så det är mycket nostalgi, men det är också det som barnen tycker är finast.

      Radera
  3. Jag har chokladkalender åt mig och en åt vovven med hundgodis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnen brukar ha chokladkalendrar, sådana där som kostar en tia :) Jag hade kunnat tänka mig en med mörk choklad. Det finns alltså kalendrar för voffsingar?! Ja, varför skulle det inte göra det? Lilla söta Nitro! Klart han ska ha en egen kalender :)

      Radera
  4. Svar
    1. Inte ljus alls för dig alltså - eller vit?

      Radera
  5. Choklad kan vara mörk eller ljus. Smaksatt mörk choklad med lite chili är inte heller fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gillar också choklad med chili :)

      Radera
  6. Gillar osötad choklad med 100% kakaohalt... men det finns ju nästan ingenstans att köpa. Men man kan ju göra den själv av kakaosmör, kakaopulver och lite vanilj. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hu, det skulle jag nog inte klara, ha ha! Kan tänka mig att marknaden inte är så stor :)

      Radera
  7. Jag hade julkalender ganska länge som vuxen, var kul. Men numera brukar jag ”bara” ha kalenderljus, men blir lite sugen på julkalender nu... Choklad säger jag inte nej till! :)

    SvaraRadera
  8. Jag gillar schweizernöt också men inga andra Maraboukakor..

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...